Page 414 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 414

Janez Drobnič


                  Ovire se torej obravnavajo kot osrednji pojem razumevanja učnih težav v
                  socialnem modelu. Nahajajo se lahko v fizičnem okolju, organizaciji, kulturi,
                  politiki izobraževanja in tudi odnosih kakor tudi v poučevalnih ter učnih pri-
                  stopih. To v bistvu pomeni, da so ovire bolj ali manj spremenljive in zato je
                  njihovo ugotavljanje ter odpravljanje osrednje vprašanje teh prizadevanj. S
                  tega vidika je inkluzija predvsem nikoli končan proces, ki vključuje nepre-
                  stano odkrivanje in odpravljanje ovir za sodelovanje ter učenje (Booth in Ain-
                  scow 2011), ki so v okolju. Če uporabljamo jezik PIP, potem pojem ovire nado-
                  mešča deficite in manke otrok kot glavni razlog za učne težave. Odkrivanje
                  ovir in njihovo odpravljanje lahko pomenita tudi nadomeščanje identifika-
                  cije s pojmom PIP, poudarja Weinert (2015). Če uporabljamo jezik PIP, potem
                  ta pojem ovire nadomešča deficite in manke otrok kot glavni razlog za učne
                  težave.
                    In kako je s prakso v Sloveniji? V Sloveniji imamo zakonski sistem usmerja-
                  nja in kriterije za opredelitev primanjkljajev ovir oziroma motenj (Zavod Re-
                  publike Slovenije za šolstvo 2015) – devet različnih kategorij OPP, ki jih na-
                  števajo omenjeni kriteriji in ki v bistvu niso identificirane po načelih poseb-
                  nih potreb, pač pa po medicinskem modelu. Dodajajo se samo še nove kate-
                  gorije, kot npr. zadnja – osebe z avtizmom. Ko otroka usmerjamo, moramo
                  ugotoviti, ali po svojih primanjkljajih, ovirah oz. motnjah spada v eno teh
                  kategorij. Posebneedukacijske potrebepa s tem šenisodoločene. Pritem
                  udeležene stroke uporabljajo različne metode, od merjenja do ocenjevanja,
                  pri čemer gre pri ocenjevanju za ugotavljanje predvsem deficitov, manjka pa
                  celostni pristop ugotavljanja moči in močnih točk v kontekstu pozitivne psi-
                  hologije, ki bi ojačal notranje in zunanje dejavnike pri posameznem učencu.
                  To pomeni, da smo v praksi ostali pri pretežno medicinskem pristopu, ki je
                  fokusiran na motnje in okvare, to pa ima lahko pri učencih za posledico iden-
                  titeto invalidnosti, predsodke in socialno-edukacijsko inhibicijo.
                    Skrajni socialni model v izobraževanju je ostal v Sloveniji pretežno na ravni
                  akademske razprave, interakcijski ali funkcionalni pristop pa lahko deduk-
                  tivno najdemo v pristopih individualiziranih programov izobraževanja. Zato
                  lahko rečemo, da je slovenski sistem nekje na sredi poti med medicinskim in
                  interakcijskim modelom, nikakor pa ni šel v drugo skrajnost, torej skrajnega
                  socialnega modela, kjer vse težave, aktivnosti in odgovornosti za inkluzivno
                  izobraževanje prelaga na okolje.

                  Zaključek in predlogi
                  Ko skozi zadnjih 50 let gledamo naš prostor in z njim pedagogiko v kontek-
                  stu družbenih sprememb ter paradigem, lahko v tem presečišču ugotovimo,


                  414
   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419