Page 409 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 409

Refleksija o inkluzivni pedagogiki in zretje v prihodnost


             so šole in zlasti učitelji kos posebnim potrebam učencev ob tem, ko se po-
             večuje različnost otrok in mladostnikov v razredu ter šoli. Pokazalo se je, da
             so bile PIP tiste, ki jim običajna šola ni zmogla zadostiti (Dyson 1990). Zato se
             PIP ne interpretirajo kot posebne potrebe otrok, pač pa kot vprašanje, kako
             seješolski sistemzmožen odzvati nazahtevein potrebeotrok po drugačnem
             pedagoškem pristopu.
               Tu se velja dotakniti tudi pojma invalid, ki se je transformiral v besedno
             zvezo »oseba z invalidnostjo«. Sprememba se je najprej zgodila zaradi novih
             gledanj in invalidskih gibanj v ameriški družbi sredi prejšnjega stoletja, pot
             pa je našla tudi v zakonodajnem dokumentu – ameriškem Zakonu o osebah z
             invalidnostjo⁶ leta 1985 – in potem tudi širši vpliv drugod po svetu, med dru-
             gim tudi v okviru OZN. Gre za premik v razmišljanju, da osebo ne opredelimo
             kot nekoga z nezmožnostjo, pač pa je najprej oseba kot taka z dostojanstvom
             in šele potem mogoče dodamo njene težave. Temu je sledila še ena trans-
             formacija v evropskem prostoru, od osebe z invalidnostjo v osebo/učenca s
             posebnimi potrebami, vendar le v okviru izobraževanja, v okviru dela in za-
             poslovanja pa je ostal pretežno stari izraz, osebe z invalidnostjo ali pa celo
             samo invalid.⁷
               Čeprav koncept PIP pomeni premišljen odmik od medicinske kategoriza-
             cijekuporabiinterakcijerazličnihdejavnikovvshemi»motnjaučencainovira
             v okolju«, je bil ta koncept po mnenju nekaterih bolj medicinski kot pa soci-
             alni pristop (Shakespeare 2008), kar kaže na dvoumnost v razumevanju, kaj
             je glavni ali edini razlog za učne težave – da so učne težave na ravni indivi-
             dualnih značilnosti otroka ali na socialni, torej okoljski ravni. Nasproti temu
             modelu stoji razumevanje, ki je osredotočeno izključno na dejavnike v okolju
             bodisi na srednji bodisi na makroravni; ta model imenujemo socialni model.
               PIP v smislu interaktivnega gledišča niso samo vprašanje razumevanja
             otrokain njegovemotnje,pačpatudi stvarokoljaoz.odnosamedotrokomin
             sistemom, ki otroka obkroža. To pomeni pripoznavanje interaktivnih dejavni-
             kov med otrokom in okoljem, kar je nekako v sozvočju s pojmovnim okvirom
             poročila Helen M. Warnock, ni pa v sozvočju s polnim socialnim modelom,
             ki vse vzroke za težave v izobraževanju otroka in PIP vidi v okolju (Norwich
             2013). Dejavnik otroka je treba upoštevati v praksi in zato je predpostavka,
             da se šole prepoznavajo v načelu prilagajanja polni različnosti otrok, samo



            ⁶ The Americans with Disability Act.
            ⁷ To velja za Slovenijo, ki je bila leta 1989 na razpotju, ko se je odločalo, ali se nov pojem, »osebe
             s posebnimi potrebami«, uporabi tudi na drugih družbenih področjih; temu so nasprotovala
             invalidska združenja, zato je pojem invalid pravnoformalno ostal v veljavi do danes. Op. avtorja.


                                                                           409
   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414