Page 410 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 410

Janez Drobnič


                  en dejavnik v edukaciji otrok. Je pa še drugi vidik, ki pomeni, da so dejavniki
                  tudi v samem otroku, in te je treba upoštevati v programskih ciljih, da se te
                  omejitve in težave v največji meri reducirajo.
                    Poleg spoznanja o kompleksni interakciji med posameznikom in okoljem v
                  učnem procesu je socialni model tisti, ki premakne fokus od deficita posame-
                  znika k problemu družbe, kjer se invalidnost redefinira kot socialna ovira in
                  zapostavljanje. Čeprav okolijski dejavniki igrajo pomembno vlogo v teh teo-
                  rijah, celo v originalni teoriji učenja socialnega konstrukturiranja, pa je treba
                  poudariti še dihotomijo: ali je fokus na učenju in razvoju posameznika kot
                  lastnem pridobitvenem projektu/cilju ali pa na izobraževanju kot procesu, ki
                  ga izvaja šola (LaveinWenger 1991). Tistebolj socialneteorije učenja, kipou-
                  darjajo udeležbo v skupnosti, zato poudarjajo participativno metaforo uče-
                  nja (Sandell 2007) in ne zgolj pridobitvene. V metafori sodelovanja se učenje
                  razume kot participacija v skupnosti, znanje pa je vidik prakse ali aktivnosti,
                  pripadnosti, participacije in komunikacije. Norwich (2013) pravi, da je poziv k
                  participativnemupristopudo učenjasprejemljivzatiste,ki odklanjajo »medi-
                  cinski model«. Se pa lahko vprašamo, kaj pomeni ta participacija (udeležba)
                  v konkretnem smislu: ali samo udeležbo pri pridobivanju/usvajanju znanja
                  za sebe – pridobitvena komponenta – ali pa tudi dajanje svojega lastnega
                  prispevka drugim v šolski skupnosti. Z vidika komunitarnosti potemtakem
                  šolska skupnost pomeni dajanje in prejemanje, kar utegnemo pogrešati v
                  družbah s poudarjenim sebičnim individualizmom.

                  Socialni model v izobraževanju
                  Preskok fokusiranja z učenčevih motenj na interakcijo med otrokom in šolo
                  je povzročil nujnost reform in sprememb, kar je postala ključna točka pri obli-
                  kovanju ideje razvoja inkluzivne šole v 90. letih prejšnjega stoletja. Booth in
                  Ainscow (2011) ugotavljata, da so tisti avtorji, ki so poudarjali socialni in ne
                  individualni vidik ter s tem tudi pojem PIP, postali osrednji dejavnik v razvoju
                  ideje, kaj je to inkluzivno izobraževanje. S tem pa ni prišlo do popolne pre-
                  vlade socialnega modela nad individualnim, saj so se še vedno ohranjala sta-
                  lišča, ki so poudarjala individualne dejavnike oz. posebne potrebe, motnje in
                  težave otrok. Če je sistem PIP definiran kot problem sistemskih, torej okolj-
                  skih omejitev (inkluzija), potem je ravno sprememba sistema tista, ki zago-
                  tavlja prilagoditev okolja individualnim razlikam otrok in ne obratno (inte-
                  gracija). Zato je logično, da skrajni socialni model v tem socialnem kontekstu
                  ne prepoznava motenj kot takih, ki jih je treba obravnavati, pač pa vse stavi
                  na socialno okolje, predvsem šolo, ki se mora prilagajati učencu.
                    Socialni model v izobraževanju se je razvil deloma na podlagi kritik s strani


                  410
   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415