Page 421 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 421
Celostna zgodnja obravnava otroka
z okvaro vida in rizičnimi dejavniki
Anja Valenčić Štembergar Brigita Drnovšek Olup
Osnovna šola Jelšane UKC Ljubljana
valen.anja@gmail.com brigita.drnovsek@kclj.si
Dragana Žunič Mateja Maljevac
Zavod republike Slovenije za šolstvo Univerza na Primorskem in Center za
dragana.zunic@zrss.si izobraževanje, rehabilitacijo, inkluzijo
in svetovanje za slepe in slabovidne
Sara Bertok
mateja.maljevac@pef.upr.si
Zdravstveni dom dr. Franca Ambrožiča
Postojna
sarabertok@gmail.com
Otrokove posebne potrebe ali rizični dejavniki za razvoj primanjkljajev ali mo-
tenj lahko pomembno ovirajo celostni otrokov razvoj. Zaradi tega je vključi-
tev v sistem zgodnje obravnave, ki vključuje prevencijske, intervencijske in re-
habilitacijske programe ter dejavnosti, nujno potrebna. V prispevku predsta-
vljamo študijo primera otroka z enostransko okvaro vida in rizičnimi dejavniki
za razvoj primanjkljajev na različnih razvojnih področjih, programe in aktiv-
nosti zgodnje obravnave, v katere je bil otrok vključen, ter poudarjamo pomen
multidisciplinarnega pristopa in holističnega pogleda na otroka. Individualizi-
ran program zgodnje obravnave je vključeval obravnave otroka s strani različ-
nih profilov strokovnjakov, s posebnim poudarkom na vključevanju staršev v
vsakodnevne aktivnosti otroka. Slednje je ključno pripomoglo k otrokovemu
celostnemu razvoju in usvajanju razvojnih mejnikov v optimalnem času.
Ključne besede: zgodnja obravnava, rizični dejavniki, celostni pristop, multidi-
sciplinarnost, družina
Uvod
V razvoju otrokovih možganov obstajajo kritična obdobja, ki omogočajo op-
timalen in celosten razvoj otroka. V teh obdobjih se otroci najhitreje učijo,
zamujeno pa kasneje težje nadoknadijo (Bregant 2012). Dragana Žunič in Ma-
teja Maljevac (2022) v povzetku ključnih opredelitev zgodnje obravnave med
drugimi izpostavljata odločilni pomen pravočasnih in spodbudnih stimulacij
v prvih letih otrokovega življenja, ko je razvoj najintenzivnejši, vpliv okolja na
otrokov razvoj pa najmočnejši. Pravočasna vključitev otroka s posebnimi po-
trebami ali otroka z rizičnimi dejavniki v sistem zgodnje obravnave pomeni,
Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
Koper: Založba Univerze na Primorskem. https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.421-437