Page 423 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 423

Celostna zgodnja obravnava otroka z okvaro vida in rizičnimi dejavniki


             mljaninobravnaveseprilagodijo.Vsakčlantimapripomoressvojimdeležem
             specifičnega strokovnega znanja k celostni pomoči otroku in ga tako vodi
             v čim harmoničnejši razvoj. Otroku pomaga pri spopadanju s težavami, ki
             lahko nastanejo glede na neugodne razvojne razmere. Otroka se tako sprem-
             lja, lahko že od prvih mesecev življenja do vrtca in naprej do šole ter dalje. Pri
             tem je nujno opremiti starše z vsemi informacijami o stanju otroka, o tem, kaj
             jezanjegovrazvojprimernoinkakšnisociljicelostnezgodnjeobravnave(Za-
             kon o celostni zgodnji obravnavi predšolskih otrok s posebnimi potrebami
             2017).
               Kot navajajo Zakon o celostni zgodnji obravnavi predšolskih otrok s po-
             sebnimi potrebami (2017) ter izsledki različnih raziskav, je družina ključni ele-
             ment multidisciplinarnega tima ZO. Ta s tesnim sodelovanjem s strokovnjaki
             oblikuje in pripomore k uspešni uresničitvi individualnega načrta ZO tako,
             da upošteva navodila strokovnjakov pri razvoju kompenzacijskih strategij in
             urjenju otrokovih spretnosti v domačem okolju ter sporoča povratne infor-
             macije o funkcioniranju otroka in poteku njegovega razvoja.
               V nadaljevanju opredelimo družino kot pomemben dejavnik v otrokovem
             razvoju in različne vidike življenja družin z otrokom, ki ima posebne potrebe.


             Družine otrok s posebnimi potrebami
             Veliko vlogo pri razvoju v kritičnih obdobjih imajo otrokova družina in izkuš-
             nje, ki jih otrok v družinskem okolju pridobi in so glavni spodbujevalci nje-
             govega razvoja (Globačnik 2012). Način odziva staršev na otrokove potrebe
             vpliva na celosten otrokov razvoj ter na razvoj različnih procesov in veščin, ki
             so za otroka nenadomestljivi (Ljubešić 2012).
               Staršiotroksposebnimipotrebamisesoočajosštevilnimiizzivi.Zaradipre-
             tirane skrbi za otrokovo zdravstveno stanje se lahko spopadajo s simptomi
             anksioznosti in depresije, kar se negativno povezuje s slabšim emocional-
             nim in socialnim stanjem, ki posledično vpliva na emocionalno stanje otroka
             ter celotne družine (Pelchat in Lefebvre 2004; Ljubešić 2012). Poleg tega na
             otrokov razvoj lahko vplivajo osebnostne in druge značilnosti družine (npr.
             odnosočetain mame,socialno-ekonomsko stanjedružine,otrokovtempera-
             ment,kakovost socialnih spodbud),ki niso povezanez otrokovimi posebnimi
             potrebami. Prav tako so lahko ključnega pomena za otrokov razvoj vzgojni
             vplivi družine, kot npr. izkušnje, ki jih otrok pridobi v družini, skrb za njegov
             zdrav razvoj (prehrana in splošna skrb za zdravje) ter kvaliteta odnosa med
             starši in otroki. Velik vpliv na razvoj imajo tudi potencialni stresorji, ki nasta-
             jajo zaradi težav v otrokovem razvoju. To vključuje večjo potrebo staršev po
             informiranju o zdravstvenem stanju otroka, otežene odnose v družini, zah-


                                                                            423
   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427   428