Page 43 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 43

Koncept participacije v vzgoji in izobraževanju v prizmi zgodovinskega diskurza


                  da vzgojiteljice z daljšo delovno dobo pri pedagoškem procesu lažje
                  tvegajo z vključevanjem oz. s sodelovanjem otrok v procesih načrtova-
                  nja, vendar pa še vedno dvomijo o otrokovih zmožnostih za sodelova-
                  nje pri načrtovanju dejavnosti v vrtcu;²⁴ prav tako rezultati kažejo, da
                  so kljub visoki stopnji sodelovanja otrok pri načrtovanju le-ti še vedno
                  pogosto aktivni pri dejavnostih, pri katerih ne poznajo cilja ali namena
                  aktivnosti (Rutar, Simčič in Smolčič 2023);
                – da »učenci VIZ procesa ne dojemajo kotpravico,priložnost inmožnost,
                  temveč zgolj kot obveznost in dolžnost« (Kramar 2008 v Mithans in Iva-
                  nuš Grmek 2020, 252);
                – da participatorno obnašanje otrok/mladostnikov v nekaterih izven-
                  družinskih VIZ institucijah (predvsem v procesih in postopkih, ki po-
                  membno zaznamujejo njihove nadaljnje življenjske biografije kot tudi
                  življenje in delo v tovrstnih institucijah nasploh) ni vzpodbudno ter
                  da so obstoječe ureditve, z vidika participatorne paradigme »priza-
                  detega«, v omenjenih institucijah nezadovoljive ter nujno potrebne
                  izboljšav (Marovič 2017; prim. Marovič in Bogdan Zupančič 2023; 2024);
                – da opredelitve participacije v formalnih in strokovnih dokumentih, ki
                  opredeljujejo delo v slovenskih osnovnih šolah, »večinoma ne predvi-
                  devajo resnične participacije (ne poudarjajo vključenosti učencev v vse
                  faze – torej ne samo omogočanje izražanja mnenj, ampak tudi spreje-
                  manjetehkotpomembnihinenakovrednihmnenjemodraslihprispre-
                  jemanju odločitev ter odgovornosti zanje)« (Kodela in Lesar 2015, 36);
                – »da se v vzgojno-izobraževalnih institucijah resnična participacija od-
                  vija zelo redko« (Kroflič 2013 v Mithans in Ivanuš Grmek 2020, 252) itd.


               Kritičen pogled na sedanjo ureditev situacije na področju participacije
             otrok/mladostnikov v slovenskem VIZ prostoru izpostavljajo tudi Tamara
             Narat, Tatjana Rakar in Nadja Kovač (2010).²⁵ Zaključujejo, da so obstoječi
             pogoji na omenjenem področju – predvsem v postopkih odločanja kot
             tudi na področju participacije otrok/mladostnikov v vsakdanjem življenju
             (npr.: v sklopu VIZ, prostega časa, prostovoljstva ter politične participacije
             otrok/mladostnikov) – nezadovoljivi in da so izboljšave na vseh zgoraj izpo-
             stavljenih področjih nujno potrebne (Narat, Rakar in Kovač 2010).


           ²⁴ Predvsem o zmožnostih otrok v prvem starostnem obdobju (Rutar idr. 2023).
           ²⁵ Gre za končno poročilo Inštituta Republike Slovenije za socialno varstvo o projektu Participacija
             otrok v postopkih odločanja, katerega ključni cilj je bil priprava predlogov in priporočil državi
             ter lokalnim skupnostim z namenom izboljšanja participacije otrok v postopkih odločanja.


                                                                             43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48