Page 41 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 41

Koncept participacije v vzgoji in izobraževanju v prizmi zgodovinskega diskurza


                  blike Slovenije 2020), dokumentu Vzgoja in izobraževanje za trajnostni
                  razvoj (Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2022) idr.) –, katerih pred-
                  nostne naloge v večini temeljijo na spodbujanju participacije ter aktiv-
                  nem sodelovanju otrok/mladostnikov v vseh sferah družbenega (tudi
                  VIZ) delovanja; ¹⁹
                – v porastu raziskav o participaciji otrok/mladostnikov, npr.: Udejstvova-
                  nje mladih v družbi (Gril, Klemenčič in Autor 2009), Participacija otrok v
                  postopkih odločanja (Narat, Rakar in Kovač 2010), »Ali formalni in stro-
                  kovni dokumenti s področja šolstva spodbujajo participacijo učen-
                  cev?« (Kodela in Lesar 2015), »Participacija otroka/mladostnika v vzgoj-
                  nih zavodih« (Marovič 2017), »Dejavniki kulturne participacije in njen
                  pomen za šolsko uspešnost mladih v Sloveniji« (Kirbiš idr. 2019), Imple-
                  mentacija orodja Sveta Evrope za oceno participacije otrok²⁰ (Boljka
                  idr. 2020), »Participacija otrok pri načrtovanju dejavnosti v predšolski
                  vzgoji in izobraževanju« (Rutar, Simčič in Smolčič 2023), Soustvarjane
                  procesa pomoči v zavodski vzgoji z vidika otrok/mladostnikov²¹ (Ma-
                  rovič in Bogdan Zupančič 2023), »Participacija v strokovnih centrih z
                  vidika otrokove/mladostnikove osebne in šolske/poklicne biografije«
                  (Marovič in Bogdan Zupančič 2024);
                – zagovorništvu otrok,²² ki imaodleta2017podlago vZakonuovaruhu
                  človekovih pravic (Svetina 2021) in ki v slovenski prostor na področju
                  varovanja otrokovih koristi vnaša »svežino in omogoča, da je otrokov
                  glas slišan« (Ruparčič 2021, 9);


            ¹⁹ Izhajajoč iz dokumentov, ki pravno urejajo področje participacije otrok/mladostnikov v proce-
             sihodločanjavnekaterihdrugihevropskihdržavah(npr.Finski,VelikiBritaniji,Franciji,Norveški,
             Belgiji), lahko slednje v grobem razdelimo na dve skupini: tiste, ki imajo za omenjeno področje
             posebne zakone, ter tiste, ki področje participacije otrok/mladostnikov obravnavajo v okviru
             drugih zakonskih določil z različnih področij (npr. v okviru zakonskih določil s področja partici-
             pacije otrok/mladostnikov v postopkih odločanja, s področja VIZ ali v okviru zakonskih ureditev
             drugih področij, ki se prav tako nanašajo na participatorno udejstvovanje otrok/mladostnikov)
             (Narat, Rakar in Kovač 2010). Vendar je treba poudariti, kot že Tamara Narat, Tatjana Rakar in
             Nadja Kovač (2010), da samo formalna ureditev določenega področja še ne predstavlja zagoto-
             vila, da je to področje tudi kakovostno ter učinkovito urejeno.
           ²⁰ Naslov v izvirniku: »Implementing the Child Participation Assessment Tool in Slovenia«.
            ²¹ Naslov v izvirniku: »Co-Creation of the Assistance Procedure in Residential Care from the Per-
             spective of Children/Youth«.
           ²² Le-to je v Sloveniji nastalo na podlagi pilotskega projekta Zagovornik – glas otroka 2007–2012.
             Njegov glavni namen je zagotoviti aktivno sodelovanje otrok v procesih odločanja ter pravico
             otrok, da so seznanjeni s pomenom in posledicami postopkov, procesov ter dejavnosti, ki jih
             neposredno zadevajo, ter okrepiti njihov položaj in procesne pravice v postopkih, ki jih zade-
             vajo (Varuh človekovih pravic Republike Slovenije 2013).


                                                                             41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46