Page 41 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 41
Koncept participacije v vzgoji in izobraževanju v prizmi zgodovinskega diskurza
blike Slovenije 2020), dokumentu Vzgoja in izobraževanje za trajnostni
razvoj (Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2022) idr.) –, katerih pred-
nostne naloge v večini temeljijo na spodbujanju participacije ter aktiv-
nem sodelovanju otrok/mladostnikov v vseh sferah družbenega (tudi
VIZ) delovanja; ¹⁹
– v porastu raziskav o participaciji otrok/mladostnikov, npr.: Udejstvova-
nje mladih v družbi (Gril, Klemenčič in Autor 2009), Participacija otrok v
postopkih odločanja (Narat, Rakar in Kovač 2010), »Ali formalni in stro-
kovni dokumenti s področja šolstva spodbujajo participacijo učen-
cev?« (Kodela in Lesar 2015), »Participacija otroka/mladostnika v vzgoj-
nih zavodih« (Marovič 2017), »Dejavniki kulturne participacije in njen
pomen za šolsko uspešnost mladih v Sloveniji« (Kirbiš idr. 2019), Imple-
mentacija orodja Sveta Evrope za oceno participacije otrok²⁰ (Boljka
idr. 2020), »Participacija otrok pri načrtovanju dejavnosti v predšolski
vzgoji in izobraževanju« (Rutar, Simčič in Smolčič 2023), Soustvarjane
procesa pomoči v zavodski vzgoji z vidika otrok/mladostnikov²¹ (Ma-
rovič in Bogdan Zupančič 2023), »Participacija v strokovnih centrih z
vidika otrokove/mladostnikove osebne in šolske/poklicne biografije«
(Marovič in Bogdan Zupančič 2024);
– zagovorništvu otrok,²² ki imaodleta2017podlago vZakonuovaruhu
človekovih pravic (Svetina 2021) in ki v slovenski prostor na področju
varovanja otrokovih koristi vnaša »svežino in omogoča, da je otrokov
glas slišan« (Ruparčič 2021, 9);
¹⁹ Izhajajoč iz dokumentov, ki pravno urejajo področje participacije otrok/mladostnikov v proce-
sihodločanjavnekaterihdrugihevropskihdržavah(npr.Finski,VelikiBritaniji,Franciji,Norveški,
Belgiji), lahko slednje v grobem razdelimo na dve skupini: tiste, ki imajo za omenjeno področje
posebne zakone, ter tiste, ki področje participacije otrok/mladostnikov obravnavajo v okviru
drugih zakonskih določil z različnih področij (npr. v okviru zakonskih določil s področja partici-
pacije otrok/mladostnikov v postopkih odločanja, s področja VIZ ali v okviru zakonskih ureditev
drugih področij, ki se prav tako nanašajo na participatorno udejstvovanje otrok/mladostnikov)
(Narat, Rakar in Kovač 2010). Vendar je treba poudariti, kot že Tamara Narat, Tatjana Rakar in
Nadja Kovač (2010), da samo formalna ureditev določenega področja še ne predstavlja zagoto-
vila, da je to področje tudi kakovostno ter učinkovito urejeno.
²⁰ Naslov v izvirniku: »Implementing the Child Participation Assessment Tool in Slovenia«.
²¹ Naslov v izvirniku: »Co-Creation of the Assistance Procedure in Residential Care from the Per-
spective of Children/Youth«.
²² Le-to je v Sloveniji nastalo na podlagi pilotskega projekta Zagovornik – glas otroka 2007–2012.
Njegov glavni namen je zagotoviti aktivno sodelovanje otrok v procesih odločanja ter pravico
otrok, da so seznanjeni s pomenom in posledicami postopkov, procesov ter dejavnosti, ki jih
neposredno zadevajo, ter okrepiti njihov položaj in procesne pravice v postopkih, ki jih zade-
vajo (Varuh človekovih pravic Republike Slovenije 2013).
41