Page 42 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 42
Mateja Marovič
– v paradigmatskem premiku v polju socialne pedagogike in socialnega
dela,kiseširi tudinapodročjaVIZ tervospredje postavljajezik sode-
lovanja in soustvarjanja ter v procesu pomoči temelji na etiki soudele-
ženosti posameznika (oz. uporabnika socialnih storitev) kot »eksperta«
iz lastnih izkušenj (Čačinovič Vogrinčič idr. 2015 v Marovič 2017) idr.
Vendar je aktualno stanje na področju implementacije participacije otrok/
mladostnikov v slovenskem VIZ prostoru na nekaterih področjih, kot bo raz-
vidno v nadaljevanju, še vedno pomanjkljivo (kljub, tudi pri nas, opaznim če-
dalje večjim prizadevanjem različnih medresorskih področij po dejavnem so-
delovanju otrok/mladostnikov v procesih ter postopkih, ki pomembno vpli-
vajo na kakovost njihovega življenja in delovanja).
Če se najprej dotaknemo Bele knjige o vzgoji in izobraževanju (v nadaljeva-
nju BKVIZ) (Ministrstvo za šolstvo in šport 2011) – izhodiščnega dokumenta
konceptualnih zasnov slovenskega sistema VIZ, ki ponuja strokovne pod-
lage za sistemsko zakonodajo na področju VIZ (prim. Gril, Klemenčič in Au-
tor 2009) –, le-ta v splošnih ciljih VIZ kot tudi v ciljih VIZ OPP participacije
otrok/mladostnikov eksplicitno ne izpostavlja.²³ V sklopu »Strateški izzivi in
usmeritev sistema vzgoje in izobraževanja« BKVIZ, kot opozarjajo Alenka Gril,
Eva Klemenčič in Sabina Autor (2009, 18), sicer izpostavi participacijo – »V jav-
nihvrtcihinšolah,kisodel družbe,moraprocesvzgojeinizobraževanja mla-
dih generacij temeljiti na [...] skupnih vrednotah in jih usposabljati za samo-
stojno življenje, za skupno delovanje in participacijo v političnem življenju«
–, vendar je le-ta bolj kot v dejavno sodelovanje otrok/mladostnikov v VIZ
procesu usmerjena v politično participacijo.
Podobno velja za aktualno šolsko zakonodajo, ki pravno ureja področje VIZ
otrok v Republiki Sloveniji. Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o
osnovni šoli (ZOsn-F) (2007) ciljem osnovnošolskega izobraževanja v 2. členu
sicer doda »vzgajanje in izobraževanje za [...] dejavno vključevanje v demo-
kratično družbo«, vendar je tudi tu večji poudarek na konvencionalnih obli-
kah družbenega udejstvovanja otrok/mladostnikov.
Česenadaljeosredotočimo šenaugotovitvenekaterih raziskavvpoljuVIZ,
le-te kažejo:
– da stališča vzgojiteljic do participacije otrok pri načrtovanju dejavnosti
v vrtcu sicer nakazujejo pozitiven odnos do otrokove udeležbe (pred-
vsem do priložnosti za prispevanje v skupnosti in biti del skupnosti) ter
²³ Večji poudarek, v sklopu ciljev VIZ OPP, namenja stalnemu sodelovanju s starši ter zagotavljanju
kontinuirane strokovne in osebne podpore celotni družini.
42