Page 42 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 42

Mateja Marovič


                     – v paradigmatskem premiku v polju socialne pedagogike in socialnega
                       dela,kiseširi tudinapodročjaVIZ tervospredje postavljajezik sode-
                       lovanja in soustvarjanja ter v procesu pomoči temelji na etiki soudele-
                       ženosti posameznika (oz. uporabnika socialnih storitev) kot »eksperta«
                       iz lastnih izkušenj (Čačinovič Vogrinčič idr. 2015 v Marovič 2017) idr.

                    Vendar je aktualno stanje na področju implementacije participacije otrok/
                  mladostnikov v slovenskem VIZ prostoru na nekaterih področjih, kot bo raz-
                  vidno v nadaljevanju, še vedno pomanjkljivo (kljub, tudi pri nas, opaznim če-
                  dalje večjim prizadevanjem različnih medresorskih področij po dejavnem so-
                  delovanju otrok/mladostnikov v procesih ter postopkih, ki pomembno vpli-
                  vajo na kakovost njihovega življenja in delovanja).
                    Če se najprej dotaknemo Bele knjige o vzgoji in izobraževanju (v nadaljeva-
                  nju BKVIZ) (Ministrstvo za šolstvo in šport 2011) – izhodiščnega dokumenta
                  konceptualnih zasnov slovenskega sistema VIZ, ki ponuja strokovne pod-
                  lage za sistemsko zakonodajo na področju VIZ (prim. Gril, Klemenčič in Au-
                  tor 2009) –, le-ta v splošnih ciljih VIZ kot tudi v ciljih VIZ OPP participacije
                  otrok/mladostnikov eksplicitno ne izpostavlja.²³ V sklopu »Strateški izzivi in
                  usmeritev sistema vzgoje in izobraževanja« BKVIZ, kot opozarjajo Alenka Gril,
                  Eva Klemenčič in Sabina Autor (2009, 18), sicer izpostavi participacijo – »V jav-
                  nihvrtcihinšolah,kisodel družbe,moraprocesvzgojeinizobraževanja mla-
                  dih generacij temeljiti na [...] skupnih vrednotah in jih usposabljati za samo-
                  stojno življenje, za skupno delovanje in participacijo v političnem življenju«
                  –, vendar je le-ta bolj kot v dejavno sodelovanje otrok/mladostnikov v VIZ
                  procesu usmerjena v politično participacijo.
                    Podobno velja za aktualno šolsko zakonodajo, ki pravno ureja področje VIZ
                  otrok v Republiki Sloveniji. Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o
                  osnovni šoli (ZOsn-F) (2007) ciljem osnovnošolskega izobraževanja v 2. členu
                  sicer doda »vzgajanje in izobraževanje za [...] dejavno vključevanje v demo-
                  kratično družbo«, vendar je tudi tu večji poudarek na konvencionalnih obli-
                  kah družbenega udejstvovanja otrok/mladostnikov.
                    Česenadaljeosredotočimo šenaugotovitvenekaterih raziskavvpoljuVIZ,
                  le-te kažejo:

                     – da stališča vzgojiteljic do participacije otrok pri načrtovanju dejavnosti
                       v vrtcu sicer nakazujejo pozitiven odnos do otrokove udeležbe (pred-
                       vsem do priložnosti za prispevanje v skupnosti in biti del skupnosti) ter

                ²³ Večji poudarek, v sklopu ciljev VIZ OPP, namenja stalnemu sodelovanju s starši ter zagotavljanju
                  kontinuirane strokovne in osebne podpore celotni družini.


                  42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47