Page 38 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 38
Mateja Marovič
njenega termina, glede na kontekst, iz katerega pri obravnavi pojma izha-
jamo, različne.¹⁴
Ne glede na izhodiščno predpostavko participacije, ki v vseh diskurzih te-
melji na zagotavljanju možnosti posameznikom pri kreiranju tako lastnega
kot tudi družbenega življenja, zahteva participacija v izključno političnih di-
skurzih (ki se v večini osredotočajo na sodelovanje posameznikov v smislu
vnaprej formiranih pravic in možnosti političnega angažmaja) drugačno ra-
zumevanje diskurza kot na področjih VIZ politik otrok/mladostnikov (ki v no-
vejših tretmajskih paradigmah izhajajo iz razumevanja otroka/mladostnika
kot enakovrednega, enakopravnega in kompetentnega partnerja oz. eks-
perta iz lastnih izkušenj).
Z vidika strokovne literature VIZ (natančneje socialnopedagoškega delo-
vanja socialne pedagogike in socialnega dela¹⁵) socialna participacija zajema
»vse aktivnosti, s katerimi spodbujamo razvoj avtonomnega posameznika, ki
je socialno vključen in ki v socialnem okolju in družbi, v kateri se nahaja, po-
zna ter aktivno uporablja ›servise‹ za prosti čas, osebnostno rast in za druž-
beno akcijo, če je ta potrebna«¹⁶ (Žavbi in Vipavc Brvar 2004, 21); pojem parti-
cipacija pa se uporablja kot sinonim za izraze imeti del, biti udeležen, soudele-
žen; udeležba, soudeležba; dopustiti udeležbo oz. soudeležbo; sodelovanje; so-
odločanje; samoorganiziranje; soorganiziranje, samokreiranje; soodgovornost,
koproduciranje idr. (Betz, Olk in Rother 2011; Wolff in Hartig 2013) in nakazuje
¹⁴ Če se osredotočimo na klasične definicije in interpretacijo političnodemokratičnih teorij, iz ka-
terih pojem prvotno izhaja – kjer namen in hkrati cilj politične participacije temelji na razvoju
»aktivnega državljana, ki pozna svoje pravice in vse mehanizme, s katerimi lahko te dosega«
(Žavbi in Vipavc Brvar 2004, 21) –, so s participacijo opisani postopki, strategije in dejanja, s ka-
terimi imajo državljani in državljanke vpliv na politične odločitve ter odnose moči (Betz, Olk in
Rother2011).Pojemnaomenjenempodročjunakazujeznanstvenopolitičnonormativnoozadje
ter cilja na enakopravnost lastnega angažmaja prizadetih, spremljanega z vidika demokra-
tične predstave s ciljem samoodločanja in avtonomije posameznika (Pluto in Seckinger 2003).
Tako se aktivno sodelovanje državljanov v okviru družbeno-političnih diskurzov razumeva kot
»nujna predpostavka uresničitve ter izpolnitev demokratičnega sobivanja; sredstvo oz. ukrep
predlaganja in uveljavljanja lastnih interesov; cilj samouresničitve državljanov« (Stange b.l., 30)
kakortudikot vzgojnosredstvosistemsko pravične socializacije (Abeling idr. 2003). V smislu po-
litične soudeležbe, sodelovanja ali soodločanja državljanov se participacija torej opredeljuje
kot proces, s pomočjo katerega člani določene družbe posredujejo svoje želje in predstave po-
litičnim institucijam (Müller 2009), ter kot proces vplivanja na hierarhijo moči.
¹⁵ V povezavi s participacijo v konceptu socialnega dela se govori o delovnem odnosu, ki omo-
goča vzpostavitev procesa pomoči ter v skladu s sodobnimi paradigmatskimi spremembami
omogoča, da se pomoč raziskuje in soustvarja (Čačinovič Vogrinčič idr. 2015).
¹⁶ Sem sodijo aktivnosti, kot so: različna mladinska društva; organizacije za razvoj določenih kom-
petenc (treningi komunikacije, retorike, samopodobe, asertivnosti); storitve za pomoč v stiski
itn. (Žavbi in Vipavc Brvar 2004).
38