Page 40 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 40
Mateja Marovič
V najširšem smislu tako participacija:
– pomeni »vsako aktivnost mladostnikov, ki jim daje moč v smislu mož-
nosti vplivati na lasten razvoj ter socialno ekonomske vidike življenja«
(Žavbi in Vipavc Brvar 2004, 22);
– tvori osnovni del človekovih pravic, predstavlja pomemben vidik vklju-
čevanja v demokratično družbo (Skivenes in Strandbu 2006) v smi-
slu potrditve zaupanja v mlade znotraj demokratičnih procesov (Stern
2006) ter enega izmed temeljev, na katerih je grajena demokracija (Ski-
venes in Strandbu 2006);
– z njo ni realizirana le uporabnikova pravica, temveč tudi družbena pri-
čakovanja in upanja: »Pri vseh odločitvah fundamentalne oz. temeljne
pomembnostibimoralislediti življenjskisituaciji otrokinmladostnikov
[...], jo vzeti pod drobnogled [...], saj so ravno otroci tisti, ki bodo mo-
rali jutri nositi posledice odločitev, ki so bile danes sprejete od odraslih«
(Lenz 2001, 13);
– pomeni priložnost za razvijanje socialnih veščin, pridobivanje na samo-
zaupanju, samozavesti, promocijo prosocialnega vedenja in grajenje
identitete (Koller Trbović 2001 v Marovič, Bajželj in Krajnčan 2014);
– prispeva k pozitivnim izobraževalnim izidom (Kirbiš idr. 2019);
– ni preprosta metoda, temveč proces dialoga, akcije, analize in spre-
memb, kar pomeni, da jo je treba uvajati ter implementirati posto-
poma, premišljeno in z veliko mero senzibilnosti (Marovič, Bajželj in
Krajnčan 2014).
Ureditev področja participacije otrok/mladostnikov v slovenskem
vzgojno-izobraževalnem prostoru
Diskusija o participaciji otrok/mladostnikov na različnih ravneh ter znotraj
različnih strokovnih diskurzov tudi v Sloveniji poteka že dlje časa (prim. Ba-
jželj 2008). Vidnejše premike k urejenosti ter skladnosti omenjenega pod-
ročja z drugimi evropskimi državami je tako v zadnjem desetletju pri nas za-
znati v naslednjih VIZ in drugih dokumentih, raziskavah ter področjih:
– v sprejemu različnih nacionalnih strategij – Programu za otroke in mla-
dino 2006–2016 (Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve 2007),
»Smernicah vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj od predšol-
ske vzgoje do univerzitetnega izobraževanja« (Ministrstvo za šolstvo
in šport 2007), Resoluciji o nacionalnem programu za mladino 2013–
2022 (ReNPM13-22) (2013), Programu za otroke 2020–2025 (Vlada Repu-
40