Page 39 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 39

Koncept participacije v vzgoji in izobraževanju v prizmi zgodovinskega diskurza


             zelo različne načine, oblike ter zasnove zavestnega sodelovanja oz. vključe-
             vanja¹⁷ akterjev (v našem primeru otrok/mladostnikov) v procese lastnega
             življenja (prim. Gintzel 2005). Prav tako se razumeva kot možnost, s katero
             otroci/mladostniki pridobijo spretnosti ter kompetence, potrebne za realiza-
             cijo lastnih biografij (Marovič 2017).
               Na enistraniparticipacija torejpomenimoč,kisloni na možnostih vpli-
             vanja na socialne ter gospodarske vidike življenja širše skupnosti; na drugi
             praviceotrok/mladostnikovdo sprejetosti,pooblaščanja/opogumljanja,pre-
             vzemanja nalog in odgovornosti ter odločanja o stvareh, ki jih zadevajo.¹⁸ Di-
             skusija o participaciji torej vedno zajema (najmanj) dva vidika (Moser 2010):

                – prvič gre za enega izmed temeljnih liberalnodemokratičnih pravic, ki
                  zadoščajo participaciji javnega življenja (zastopanih skozi socialno-
                  politične načine), kjer se definicijski doseg participacije izraža kot moč
                  vplivanjanadružbeneprocese;
                – in drugič za spodbujanje samoiniciativnega ravnanja oz. ravnanja, kjer
                  je definicijski doseg participacije izražen v pravici odločanja v lastnem
                  življenjskem miljeju in temelji na samoodločanju – kot predpostavki
                  pedagoško-psihološkega načina reševanja različnih težav –, pri če-
                  mer se področje VIZ, socialnopedagoške ter drugih oblik pomoči otro-
                  kom/mladostnikom nahaja v preseku obeh omenjenih dostopov.

               Sami dodajamo še en (morebiti najpomembnejši) vidik participacije, ki po
             našem mnenju zajame bistvo vseh participatornih diskurzov in njihovih do-
             segov. In sicer: pri participaciji znotraj političnega in VIZ področja (tudi zno-
             traj drugih področij omenjenega diskurza) gre vedno za integracijo, komu-
             nikacijo in proces pomoči z nasprotovanji, ki se nanašajo na to, kdo ima ka-
             kšne možnosti vplivanja pri definiciji določenega procesa, iskanju odločitev
             in organizaciji poteka dogajanja, kar nakazuje diferenciacijo moči različnih
             akterjev (prim. Gintzel 2005 v Marovič, Bajželj in Krajnčan 2014).


            ¹⁷ Izpostaviti velja, da zgoraj omenjeni izrazi (npr. »udeležba« in »sodelovanje«) na hierarhični le-
             stvici participacije seveda nimajo enake teže, niso enako transparentni in tako vedno tudi ne
             pomenijo istega. Stange (b.l.) navedeno utemeljuje s primerom prisostvovanja na koncertu,
             kjer si kot gledalec lahko udeleženec koncerta in hkrati kot tak na prireditvi sodeluješ, vendar
             v nobenem primeru ne odločaš o poteku koncerta – torej s tega vidika ne participiraš –, saj je
             le-ta že vnaprej določen.
           ¹⁸ Prva oblika participacije se tako bolj nanaša na odločitve politične narave, druga na VIZ in soci-
             alno področje. Prva pomeni dejansko participacijo, druga integracijo. Prva opredeljuje pravice
             in dolžnosti v povezavi s pooblastili širše javnosti. Druga je omejena na sodelovanje le na tistih
             področjih, ki se otrok/mladostnikov neposredno dotikajo (Stange b.l., 8–9).


                                                                            39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44