Page 462 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 462
Jakob Slavič in Joca Zurc
Preglednica 3 Folklora kot izbirni predmet v osnovni šoli
Kategorija Koda
Prednosti folklore kot samostojnega izbir- Vključenost večjega števila učencev
nega predmeta v osnovni šol Več časa za predajo teoretičnega znanja
Boljši učni uspeh
Večja narodna zavest
Folklora kot izbirni predmet se že pojavlja Neobvezni izbirni predmet v obliki športa in
umetnosti
Medpredmetno povezovanje Povezovanje z ostalimi predmeti: zgodovina,
glasba, šport, geografija, družba in spozna-
vanje okolja
Samoiniciativa učitelja
vanja v folklori, kot sta boljši učni uspeh in možnost vključevanja večjega šte-
vila učencev, so učitelji omenili tudi oblikovanje narodne zavesti, ki poteka
skozi različne aktivnosti in vidike folklornega udejstvovanja, kot navaja eden
izmed intervjuvanih učiteljev: »Pri tem pa moram reči, da ples ni tisti, ki bo
dvignil narodno zavest. Folklora ni samo, da prideš in zaplešeš nek stari ples.
Mi pri folklori spoznavamo ljudske igre, kako so se otroci igrali in kaj so počeli
v prostem času. Kako so živeli starši, kakšne pripomočke so uporabljali. Pre-
gledamo slike, obrti, praznovanja. Na koncu je ples samo odrska scena tega,
česar smo se naučili« (UFV-5).
Med pomanjkljivostmi izvedbe folklornih dejavnosti v osnovni šoli pa so
intervjuvani učitelji najbolj izpostavili pomanjkanje časa za obravnavo teo-
retičnih vsebin: »Eno je v našem primeru ples in petje. Ampak tukaj je tudi
teoretični del. Zmanjka nam časa za ta del. Ena ura na teden je premalo. Kje
je čas za poučevanje o zgodovini, kostumih, običajih. Ni časa. Lani smo imeli
spet ob pustnem času. Takrat smo cel dan predstavljali zgodovino, razlike
med pustom, učili se plesa, starih besed itd.« (UFV-1).
Nekateri intervjuvani učitelji so opozorili, da je alternativna oblika izbir-
nega predmeta z vsebinami ljudskega izročila že prisotna v osnovni šoli, in
sicer pri predmetih s področja športa in umetnosti. Pri neobveznem izbir-
nem predmetu umetnost učitelji izbirajo med različnimi tematskimi sklopi.
Eden izmed teh je tudi »folklorna dejavnost«, katerega cilji se osredotočajo
predvsem na plesno izražanje in spoznavanje s kulturno dediščino. Podoben
neobvezni izbirni predmet je tudi šport z vsebinskim sklopom »ples«. Kljub
temu da se predmeta v kurikulumu osnovne šole pojavljata že od leta 2013
(Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2013a;
2013b), intervjuji z učitelji kažejo, da jih večina teh možnosti ne pozna oz. jih
ne vidi povsem povezane s folkloro. »No, to sploh nisem vedela. Druga mož-
462