Page 463 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 463

Folklorno udejstvovanje kot dejavnik oblikovanja narodne zavesti v osnovni šoli


             nost je tudi ples oz. letos celo starinski plesi, kar je dokaj blizu, ampak to že
             nekako malo kršimo. Nočemo več iskat alternativ« (UFV-1).
               Intervjuvanci pa niso pozabili niti na možnosti medpredmetnega pove-
             zovanja folklornega udejstvovanja z več različnimi predmeti v šoli (pregled-
             nica 2). Kot izpostavlja eden izmed intervjuvancev, je folklorno udejstvova-
             nje zaradi svoje interdisciplinarnosti povezano z različnimi predmeti in ga je
             težko umestiti samo na eno predmetno področje: »Ne vem, kje [op. kateri
             šolski predmet], se toliko različnih stvari prepleta« (UFV-1). Intervjuvani uči-
             telji so folklorno udejstvovanje prepoznali kot najbolj povezano z vsebinami
             predmetov, kot so zgodovina, geografija, slovenščina, družba, spoznavanje
             okolja, glasba in šport. Hkrati pa so opozorili, da je pri tem pomembna avto-
             nomija in lastna iniciativa učitelja: »Učitelji imamo kar veliko možnosti med-
             predmetnega povezovanja, vendar je veliko odvisno od nas, učiteljev. Ni po-
             trebno, da obravnavamo pri vsakem predmetu vse posebej, lahko bi povezo-
             vali.Ševečji problemjevtretji triadi.Potrebnosejeuskladiti,dabivsi govorili
             o določeni temi v istem času. Na razrednem pouku je to veliko lažje in tudi
             izvajamo tako« (UFV-5).

             Pomen ugotovitev za pedagoško prakso in priložnosti
             prihodnjih raziskav
             Dobljeni rezultati potrjujejo predpostavko, da je folklorno udejstvovanje po-
             memben dejavnik narodne zavesti. Razlog za navedeno je možno prepoznati
             vsamih vsebinah folklornegaudejstvovanja,ki raziskujejo,predstavljajo,pre-
             našajo in udejanjajo sestavine kulturne dediščine (Snoj 2016). V ospredju fol-
             klore je spoznavanje načina življenja, predvsem skozi šege in navade, ki so
             nepogrešljiv element pri razvoju narodne zavesti. Kompleksnost in boga-
             stvo folklornega udejstvovanja se kaže skozi kostumografijo, glasbo, pesmi,
             uporabo besed, kulinariko, spoznavanje različnega dela (npr. obrt, kmečka
             opravila, mestno življenje) in preživljanja prostega časa, političnega in reli-
             gioznega življenja. Takšen način prispeva k identiteti določene skupnosti ter
             oblikovanju narodne zavesti (Gradišnik 2008).
               V kolikor se folklorna dejavnost kaže kot primerno vzgojno sredstvo za
             oblikovanje narodne zavesti, ali je potem smiselno prenoviti učne načrte ali
             celo podati idejo o samostojnem izbirnem predmetu s področja folklornega
             udejstvovanja v osnovni šoli? Ugotovitve naše predhodne raziskave, v kateri
             smo analizirali učne načrte osnovne šole z vidika prisotnosti folklornih vse-
             bin (Slavič 2022), kažejo, da učni načrti predmetov, kot so spoznavanje okolja,
             družba, zgodovina, glasbena umetnost, šport in slovenščina, vključujejo vse-
             bine, ki se dotikajo ljudskega izročila. Intervjuji z učitelji, ki so predstavljeni v


                                                                           463
   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468