Page 509 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 509
Vloga predmeta šport pri spodbujanju narodne identitete na dvojezičnem območju Prekmurja
Z raziskavo smo želeli preveriti, kakšno mnenje imajo učenci in dijaki o po-
gostosti vključenih vsebin, ki lahko spodbujajo narodno identiteto pri pouku
športne vzgoje. Dejavnost, ki so jo anketiranci prepoznali, da najbolj spod-
buja narodno identiteto pri športni vzgoji, je spodbujanje občutkov ponosa
ob uspehih športnikov. Tudi Starc (2003) ugotavlja, da uspešni športniki pred-
stavljajo določen zgled, z njihovimi uspehi pa se poistoveti celoten narod. Mi-
sel potrjujeta Mojca Doupona Topič in Marjeta Kovač (2005), ki sta ugotovili,
da so slovenski državljani precej ponosni, ko slovenski športniki dosežejo vi-
soke športne rezultate. Podobnega mnenja je tudi Dóczi (2011), ki navaja, da
je za večino Madžarov športni uspeh pomemben. Naša raziskava ni pokazala
statistično pomembnih razlik med anketiranimi učenci in dijaki. Tretjo hipo-
tezo, »Med stopnjo šolanja, ki jo anketiranci obiskujejo, obstaja razlika glede
pogostosti vključenih aktivnosti v pouk športne vzgoje, ki spodbujajo naro-
dno identiteto«, ovržemo. Dobljeni rezultati ne presenečajo, saj tudi v učnih
načrtih za športno vzgojo v dvojezični osnovni in srednji šoli ni predposta-
vljeno obravnavanje narodnostnih vsebin teoretične ali praktične narave. Po-
zitivno plat vključevanja narodnostnih vsebin v pouk športne vzgoje vidimo
v možnosti, da učenci različnih narodnosti razvijajo socialne veščine, kot so
strpnost, komunikacija in medsebojno sodelovanje (Leonenko 2016).
Sklep
Namen naše raziskave je bil ugotoviti, kakšna je pri spodbujanju narodne
identitete učencev in dijakov na slovensko-madžarskem območju Prekmurja
vloga športne vzgoje v osnovni ter srednji šoli. Na podlagi pridobljenih rezul-
tatov ugotavljamo, da se narodna identiteta učencev in dijakov odraža tudi
pri predmetu športna vzgoja, pa naj poteka bodisi zavestno in načrtno bo-
disi nezavedno, skozi prikriti kurikulum. Na osnovi raziskave zaključujemo, da
na spodbujanje narodne identitete pri športni vzgoji vplivajo jezik sporazu-
mevanja in dejavnosti, kot so ogledi športnih tekmovanj in pogovori o njih,
navijanje za športnike in razvijanje ponosa ob njihovih dosežkih ter organi-
zacija šolskih športnih tekmovanj. Raziskava je pokazala, da se v dvojezičnih
osnovnih in srednjih šolah v Prekmurju pri športni vzgoji spodbuja predvsem
slovenskanarodnaidentiteta.Vseenoimajopritempripadnikimadžarskena-
rodnosti prav tako možnosti, da ohranjajo tudi madžarsko. Raziskava potrjuje
obstoj sožitja med slovenskim in madžarskim narodom, ki se odraža tudi pri
predmetu športna vzgoja.
Dobljeni izsledki lahko koristijo dvojezičnim osnovnim in srednjim šolam
pa tudi vsem ostalim vzgojno-izobraževalnim institucijam, ki vzgajajo in iz-
obražujejo učence različnih narodnosti, da uzavestijo, na kakšen način lahko
509