Page 518 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 518

Samantha Sever in Joca Zurc


                  nižjimi dohodki med začasnim zaprtjem šol v obdobju epidemije covida-19
                  ni nudilo podpore prikrajšanim učencem. Podatki iz leta 2018 kažejo, da v Slo-
                  veniji dostopa do spleta ni imelo približno 20 populacije, vključene v for-
                  malno izobraževanje (European Data Portal b.l.). Problemi, ki se lahko poja-
                  vijo med šolanjem na daljavo, so tudi težave z namestitvijo opreme, s prijavo
                  v spletna omrežja ter prenosom zvoka in videa. Samo učenje na tak način se
                  učencem pogosto zdi dolgočasno in neprivlačno, saj je lahko posredovana
                  vsebina preveč teoretična (Nuraini idr. 2020). Med pomanjkljivosti šolanja na
                  daljavo bi lahko po Rusmanu (2011, 110) uvrstili pomanjkanje interakcije med
                  učitelji in učenci ter nagnjenost k zanemarjenju akademskih ali socialnih vi-
                  dikov šolanja. Zato učenci, ki nimajo visoke učne motivacije, zaostajajo pri
                  učnem uspehu. Raziskava Tanje Rupnik Vec idr. (2020) v obdobju prvega vala
                  epidemije covida-19 je pokazala, da sta pri izvedbi šolanja na daljavo največjo
                  težavo slovenskim učiteljem povzročili komunikacija, saj je bila precej zah-
                  tevnejša od komunikacije v živo, ter dosegljivost učencev. Kot prednosti pa
                  so učitelji izpostavili, da so učence bolje spoznali, da se je spremenil njihov
                  pogled na poučevanje in da sedaj vidijo, kaj je pravzaprav pomembno, da
                  učenci znajo.


                  Učinki gibalne aktivnosti na učno uspešnost otrok
                  Povečana gibalna aktivnost dokazano izboljša učno uspešnost; učenci, ki so
                  manj gibalno aktivni, dosegajo nižje ocene (Kohl in Cook 2013; Starc 2019).
                  Joca Zurc in Planinšec (2022) sta na reprezentativnem vzorcu slovenskih
                  osnovnošolcev ugotovila, da učenci, ki imajo nadpovprečen učni uspeh, pre-
                  segajo priporočila Svetovne zdravstvene organizacije v primerjavi s tistimi,
                  ki dosegajo povprečen ali slabši učni uspeh. Podobno je pokazala raziskava,
                  ki je bila narejena na populaciji učencev 4. razreda osnovnih šol na Gorenj-
                  skem, in sicer so najboljšo učno uspešnost dosegli učenci, ki so bili vključeni
                  v prostočasne organizirane oblike gibalnih aktivnosti. Na drugi strani pa so
                  učenci, ki se z gibalno aktivnostjo niso redno ukvarjali, dosegli najnižji učni
                  uspeh (Zurc in Pišot 2003, 58; Zurc 2008).
                    Ugotovitve kažejo, da je povečanje aerobne kondicije telesa, ki temelji na
                  gibalni aktivnosti, povezano z izboljšavami v delovanju celotne možganske
                  strukture in funkcij, ki so podlaga za učno uspešnost. Najmočnejša povezava
                  je bila ugotovljena med aerobno kondicijo in uspešnostjo pri matematiki,
                  branju in angleščini (Kohl in Cook 2013). Otroci, ki so gibalno uspešnejši, so
                  prav tako uspešnejši pri učenju, saj jim možgani dopuščajo, da informacije
                  hitreje in kakovostneje obdelujejo (Starc, Gril in Černilec 2017). Izvršilna funk-
                  cija in zdravje možganov sta osnovi za učno uspešnost otroka. Osnovne ko-


                  518
   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523