Page 82 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 82
Nina Krmac in Maja Mezgec
kateri so dejavniki učinkovitega mentoriranja zaključnega dela. Tudi pregled
literature kaže na to, da je omenjeno področje slabo raziskano. Slabo raziska-
nost in potrebo po raziskovanju tega področja navajajo tudi Annelie Ädel idr.
(2023).
Navedena izhodišča so predstavljala glavni povod, da podrobneje razi-
ščemo proces mentoriranja in dejavnike, ki vplivajo na potek in kakovost
mentoriranja, pri čemer smo se posebej osredotočili na odnos oz. komuni-
kacijo med mentorjem in mentorirancem.
Oblike mentorstva
Poznamo različne oblike mentorstva in tudi v visokem šolstvu se je skozi čas
oblikovalo več mentorskih oblik (Krmac 2022). Kar je različnim oblikam men-
torstva skupno, je, da gre za odnos sodelovanja med bolj in manj izkušeno
osebo (Govekar Okoliš 2016; Govekar-Okoliš in Kranjčec 2018), pri čemer prva
z nasveti in pojasnili vodi drugo.
Nina Krmac (2022, 228) ponuja popis različnih mentorskih oblik, s katerimi
se soočamo v visokem šolstvu:
– Mentorstvo pri praktičnem usposabljanju. V tem primeru mentor ni vi-
sokošolski učitelj ali sodelavec, temveč oseba v instituciji, kjer študent
opravlja praktično usposabljanje. Instituciji med seboj podpišeta do-
govor o sodelovanju pri praktičnem usposabljanju in nato institucija,
ki študenta gosti na praktičnem usposabljanju, določi, kdo od zapo-
slenih bo prevzel mentorsko vlogo. Pri usposabljanju za regulirane po-
klice mora imeti mentor določen naziv oz. kvalifikacije, da lahko opra-
vlja mentorsko vlogo. Sodelovanje oz. partnerstvo med visokošolsko
institucijo in institucijami, kjer študentje opravljajo prakso, je zelo dra-
goceno, saj so slednje pomembni deležniki in gradniki sistema.
– Tutorstvo. Lahko gre za tutorja študenta ali tutorja učitelja. V obeh pri-
merih študent do tutorja pristopi, ko ima težave s študijem ali pa po-
trebuje informacije v zvezi s študijskim procesom in podobnimi vsebi-
nami.
– Mentorstvozapripravozaključnega dela. V primerjavi s prej navedenimi
oblikami tu navadno študent sam izbere mentorja.
– Druge neformalne oblike mentorstva med visokošolskim učiteljem in štu-
dentom ali pa med študenti višjega in nižjega letnika. Gre za neformalni
mentorski odnos, ki se oblikuje nenačrtovano.
Pri prvih treh oblikah gre za t.i. formalne oblike mentorstva, kjer men-
82