Page 129 - Izštevanke, izštevalnice in preštevanke v pedagoškem procesu
P. 129

Povezovanje vsebin glasbene umetnosti in jezika

             kvalitet sledi črt v likovni umetnosti (Karlavaris in Berce Golob, 1991; Kopačin
             in Birsa, 2022).
               Proces spoznavanja pojma ritem v glasbi lahko vključuje različne ritmične
             instrumente, kar predstavlja enega od možnih načinov razumevanju pojma
             ritem. Učenci lahko ta koncept nato izrazijo na likovnem področju, kjer upo-
             dabljajo različna ritmična zaporedja z različnimi likovnimi tehnikami. Poleg
             tega lahko pojem spoznavamo ali utrjujemo z izštevankami, izštevalnica-
             mi in s preštevankami. Pri raziskovanju povezav med glasbeno in likovno
             umetnostjo ter izštevankami, izštevalnicami ter preštevankami lahko opazi-
             mo, da imajo vsi ti elementi skupno ritmično strukturo in abstraktno naravo.
             Izštevanke, ki so pogosto namenjene otrokom in vsebujejo preproste števil-
             ske zaporedja, lahko služijo kot osnova za raziskovanje ritma in ponavljanja
             ritmičnih zaporedij v likovni umetnosti. Podobno izštevalnice, ki jih najdemo
             v tradicionalnih pesmih ali pesniških oblikah, spodbujajo povezavo med zvo-
             kom in vizualnimi elementi. Tudi preštevanke, ki vsebujejo zaporedja številk
             ali besed, lahko služijo kot vir navdiha za raziskovanje linij, oblik in barv pri
             nizanju poljubnih ritmov oz. ritmičnih zaporedij. Z združevanjem teh elemen-
             tov lahko otroci oz. učenci ustvarjajo celostne vizualno-glasbene izkušnje, ki
             presegajo tradicionalne meje med umetniškimi mediji.
               Poleg ritma lahko z likovno umetnostjo povezujemo še različne druge poj-
             me, kot so oblika, črta, barva, točka, ponavljanje, zaporedje, različnost, ena-
             kost, enakomernost, prostor, trdota, mehkoba, hrapavost, gladkost, lestvica,
             višina, barvna harmonija, disharmonija, kulturna dediščina, gledališče, oder,
             scena, asimetrija, simetrija idr. (Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod Repu-
             blike Slovenije za šolstvo 2011; Kopačin in Birsa, 2022).

             6.2  Povezovanje vsebin glasbene umetnosti in jezika
             Pri zgodnjem učenju/poučevanju jezika/jezikov je otrokova pozitivna izkuš-
             nja z jezikom največja motivacija za nadaljnje delo in spodbuda za doseganje
             višje ravni celostnega znanja. Za otroka v predšolskem obdobju je jezik le spo-
             razumevalno/sporočanjsko sredstvo in nikoli cilj, saj otroka zanimajo nove in-
             formacije, zanima ga, kaj z jezikom sporočamo, ne pa jezik kot takšen z vsemi
             njegovimi slovničnimi in pragmatičnimi razsežnostmi. To pomeni, da mora
             imeti priložnost slišati in uporabiti govor v različnih okoliščinah, pri tem pa
             potrebuje tudi spodbudo odraslih in vrstnikov. Področji, kjer lahko otrok izrazi
             sporazumevalno zmožnost tudi z drugimi jeziki, sta prav gotovo umetnost in
             igra. Umetniška občutljivost je univerzalna. Vsa ljudstva v vseh zgodovinskih
             obdobjih so se izražala z umetniškimi deli in iskala ideal lepote ter estetskega
             užitka z različnimi umetniškimi izrazi, ki so bili vedno priložnost za izmenjavo


                                                                            129
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134