Page 128 - Učilnica za življenje
P. 128
Marina Volk in Mara Cotič
Metodologija
Materiali
V analizo smo zajeli dva učna kompleta za matematiko v 5. razredu, in sicer:
– samostojni delovni zvezki: M. Kopasič (2019), Radovednih pet: matema-
tika 5 (samostojni delovni zvezek, 1., 2. in 3. del);
– učbenik ter delovni zvezek: M. Cotič idr. (2013), Svet matematičnih ču-
des 5.
Postopek zbiranja podatkov in obdelava podatkov
Analiza izbranih učnih gradiv za matematiko je potekala kvalitativno, z me-
todo analize po vnaprej pripravljenih kriterijih, in sicer analizo problemskih
nalog, ki zajemajo vsebine za razvijanje kompetenc za trajnostnost s pod-
ročja promoviranja narave, ki se lahko izkazujejo kot (I.) znanje: učenec ve, da
so naše dobro počutje, zdravje in varnost odvisni od dobrega stanja narave;
(II.) spretnosti: učenec zna ovrednotiti lasten vpliv na naravo in verjame, da je
varovanje narave temeljna naloga vsakega posameznika; (III.) odnos: učenec
skrbi za uravnovešen odnos med naravo in ljudmi (povzeto po Zavod Repu-
blike Slovenije za šolstvo, 2023).
Rezultati analize učnih gradiv
Ob pregledu kompleta samostojnih delovnih zvezkov Radovednihpet (Kopa-
sič, 2019) smo ugotovili, da se vsebine, ki so povezane z razvijanjem kompe-
tenc za trajnostni razvoj, pojavljajo zelo redko. Našli smo dva primera ome-
njenih vsebin, ki sta bila integrirana v matematične probleme, in sicer (I.) lo-
čevanje odpadkov, natančneje zbiranje starega papirja ter pomen varčnega
ravnanjaspapirjeminohranjanjagozda,ter(II.)problematikaprekomernega
ulova školjk ter posledice le-tega (ogroženost živalske vrste). Pojavili sta se
še vsebini prekomernega turizma in merjenja temperature, ki ju lahko pove-
žemo z vsebinami trajnostnega razvoja, vendar sta bili podani zgolj kot pod-
laga za preverjanje računskih spretnosti učencev. Omenjeni primeri v obliki
problemskih nalog ali nalog za utrjevanje računanja so bili podani ob koncu
obravnave nove učne vsebine kot ponovitev matematične vsebine in nad-
gradnja z medpredmetno povezavo. Podobno sta v svoji analizi učbeniških
gradiv ugotovila tudi JeongWom Kim in JeongSuk Pang (2022), in sicer da
je večina nalog ali dejavnosti na temo razvoja kompetenc za trajnostnost
učence usmerila k reševanju problemov z uporabo matematičnih veščin in
k razmišljanju o trajnostnem razvoju.
PripregleduučnegagradivaSvetmatematičnihčudes5(Cotičidr.,2013)smo
128