Page 130 - Učilnica za življenje
P. 130
Marina Volk in Mara Cotič
koristne podatke ali omejitve oz. pogoje, prikazati morebitne drugačne poti
reševanja, posredovati rešitve in rešiti probleme, so primeri učenčevih kom-
petenc, ki so potrebne na najrazličnejših področjih (Repež in Drobnič Vidic,
2008).
Pri reševanju takšnih problemov razvijamo različne oblike mišljenja (Žakelj
2003):
– ustvarjalno mišljenje – učenec ob določenem problemu išče različne
poti, ideje in rešitve (divergentno, lateralno);
– kritično mišljenje – učenec primerja in vrednoti, daje ideje z vidika lo-
gičnosti, uporabnosti, zanesljivosti;
– analitično mišljenje poudarja posamezne elemente sistema, analitično
napoveduje korak za korakom, spreminja eno spremenljivko, hkrati se
opirananatančnost;
– sistemsko mišljenje poudarja povezave, izmenjave učinkov med ele-
menti, opira se na opažanja celote in spreminja več spremenljivk hkrati.
Zaradi zgoraj navedenega učencem pri pouku ne bi smeli zastavljati samo
nerealnih, poenostavljenih, »abstraktnih« in »izumetničenih« problemov, od-
maknjenih od življenja in stvarnega sveta, ampak probleme, ki izhajajo iz re-
alnih situacij in iz sveta, v katerem živijo, ter so medpredmetno povezani, kot
so primeri, navedeni v nadaljevanju.
V ta namen naj bi na razredni stopnji pri pouku matematike učencem po-
leg enostavnih matematičnih problemov zastavljali še naslednje vrste zah-
tevnejših problemov (Cotič, 1995):
–sestavljene probleme,
– probleme, ki nimajo zadostnega števila podatkov za rešitev,
– probleme, ki imajo več podatkov, kot je potrebnih za rešitev,
– probleme z več rešitvami in
– probleme, pri katerih so podatki v preglednici.
V nadaljevanju je predstavljenih nekaj medpredmetno zastavljenih pro-
blemov, ki zajemajo področja matematike ter naravoslovja in tehnike v 5. ra-
zredu ter ob pogovoru v širšem kontekstu postopoma razvijajo tudi kompe-
tence za promoviranje narave (opredeljene v predhodnem poglavju).
Sestavljeni problemi
Enostavni matematični problemi so problemi z malo podatki, enostavnim in
kratkim besedilom ter enostopenjskim reševanjem. Na razredni stopnji se pri
130