Page 130 - Učilnica za življenje
P. 130

Marina Volk in Mara Cotič


                  koristne podatke ali omejitve oz. pogoje, prikazati morebitne drugačne poti
                  reševanja, posredovati rešitve in rešiti probleme, so primeri učenčevih kom-
                  petenc, ki so potrebne na najrazličnejših področjih (Repež in Drobnič Vidic,
                  2008).
                    Pri reševanju takšnih problemov razvijamo različne oblike mišljenja (Žakelj
                  2003):

                     – ustvarjalno mišljenje – učenec ob določenem problemu išče različne
                       poti, ideje in rešitve (divergentno, lateralno);
                     – kritično mišljenje – učenec primerja in vrednoti, daje ideje z vidika lo-
                       gičnosti, uporabnosti, zanesljivosti;
                     – analitično mišljenje poudarja posamezne elemente sistema, analitično
                       napoveduje korak za korakom, spreminja eno spremenljivko, hkrati se
                       opirananatančnost;
                     – sistemsko mišljenje poudarja povezave, izmenjave učinkov med ele-
                       menti, opira se na opažanja celote in spreminja več spremenljivk hkrati.

                    Zaradi zgoraj navedenega učencem pri pouku ne bi smeli zastavljati samo
                  nerealnih, poenostavljenih, »abstraktnih« in »izumetničenih« problemov, od-
                  maknjenih od življenja in stvarnega sveta, ampak probleme, ki izhajajo iz re-
                  alnih situacij in iz sveta, v katerem živijo, ter so medpredmetno povezani, kot
                  so primeri, navedeni v nadaljevanju.
                    V ta namen naj bi na razredni stopnji pri pouku matematike učencem po-
                  leg enostavnih matematičnih problemov zastavljali še naslednje vrste zah-
                  tevnejših problemov (Cotič, 1995):

                     –sestavljene probleme,
                     – probleme, ki nimajo zadostnega števila podatkov za rešitev,
                     – probleme, ki imajo več podatkov, kot je potrebnih za rešitev,
                     – probleme z več rešitvami in
                     – probleme, pri katerih so podatki v preglednici.

                    V nadaljevanju je predstavljenih nekaj medpredmetno zastavljenih pro-
                  blemov, ki zajemajo področja matematike ter naravoslovja in tehnike v 5. ra-
                  zredu ter ob pogovoru v širšem kontekstu postopoma razvijajo tudi kompe-
                  tence za promoviranje narave (opredeljene v predhodnem poglavju).

                  Sestavljeni problemi
                  Enostavni matematični problemi so problemi z malo podatki, enostavnim in
                  kratkim besedilom ter enostopenjskim reševanjem. Na razredni stopnji se pri


                  130
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135