Page 20 - Učilnica za življenje
P. 20

Liliana Vižintin


                  obravnavati z novimi pristopi za spodbujanje soudeležbe ali participacije de-
                  ležnikov in občanov (Capstick in Pidgeon, 2014).
                    Mladi bodo podnebne spremembe še posebej občutili, kar nas spodbuja
                  k razmisleku o učinkovitejših strategijah, ki bi bile usmerjene v vključevanje
                  mladih generacij v procese prilagajanja. Raziskave (Baldwin idr., 2023) kažejo,
                  da mladi sicer veliko vedo o podnebnih spremembah, vendar pa je poznava-
                  nje ukrepov za prilagajanje nanje še vedno zelo omejeno, manjka tudi širša
                  zavezanost mladih generacij k podpiranju in udejanjanju teh ukrepov.

                  Podnebno izobraževanje
                  Akcija za podnebno opolnomočenje (Action for Climate Empowerment –
                  ACE), ki temelji predvsem na 6. členu Okvirne konvencije Združenih naro-
                  dov o podnebnih spremembah (United Nations Framework Convention on
                  Climate Change – UNFCCC) iz leta 1992 (United Nations, 1992), daje splošni
                  konceptualni okvir za vse dejavnosti izobraževanja, usposabljanja, ozavešča-
                  nja in sodelovanja javnosti ter zagotavljanja dostopa do informacij javnega
                  značaja in mednarodnega sodelovanja na področju podnebnih sprememb
                  (UNESCO in UNFCCC, 2016). Izvajanje teh dejavnosti je bilo v zadnjih letih
                  opredeljeno kot ključni dejavnik pri reševanju kompleksnih izzivov podneb-
                  nih sprememb. Na konferenci OZN o podnebnih spremembah COP26 leta
                  2021 v Glasgowu so zato sprejeli desetletni delovni program za nadaljnjo kre-
                  pitev izvajanja ACE (UNFCCC, 2021).
                    Agenda OZN za trajnostni razvoj do leta 2030 (UN General Assembly, 2015)
                  poudarja tudi ukrepe na področju podnebnega izobraževanja. Še posebej
                  se na to navezuje cilj (angl. sustainable development goal – SDG) 13.3, »Izbolj-
                  šati izobraževanje, ozaveščanje ter človeške in institucionalne zmogljivosti za
                  blažitev podnebnih sprememb, prilagajanje, omejevanje posledic in zgodnje
                  opozarjanje«, posredno pa tudi ostali cilji, kot so npr. SDG 7, 11 in 12. Učni cilji
                  za doseganje ciljev Agende 2030 (UNESCO, 2017) so razdeljeni v: kognitivne
                  (zajemajo znanje, razumevanje in kritično razmišljanje o različnih prostorskih
                  dimenzijah ter družbenih, gospodarskih in okoljskih vidikih specifičnega cilja
                  trajnostnega razvoja), socialno-čustvene (vključujejo čustveno zavedanje in
                  družbene veščine, ki jih otroci in mladi potrebujejo za pozitiven ter spoštljiv
                  odnos do drugih in narave) in vedenjske (nanašajo se na sposobnost učinko-
                  vitega in odgovornega delovanja na lokalni, nacionalni ter globalni ravni za
                  trajnostni razvoj).
                    V globalni raziskavi, ki je zajela več kot 50.000 učiteljev v formalnem osnov-
                  nošolskem in srednješolskem izobraževanju ne glede na predmete, ki jih
                  poučujejo, sta se analizirali pripravljenost in motiviranost učiteljev za pouče-


                  20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25