Page 19 - Učilnica za življenje
P. 19

Igre za izobraževanje o prilagajanju podnebnim spremembam


             tivno vključevanje, soudeležbo oz. participacijo pri skupnem načrtovanju
             (angl. co-planning), oblikovanju (angl. co-design)in upravljanju (angl. co-
             management) teh ukrepov (Emilsson in Sang, 2017).

             Prilagoditvena zmogljivost
             Podnebne sremembe prinašajo nova družbena, okoljska, gospodarska in po-
             litična tveganja ter negotovosti, s katerimi se moramo soočati. V konceptu
             podnebne ranljivosti ima poleg izpostavljenosti in občutljivosti pomembno
             vlogo tudi sposobnost prilagajanja (slika 1). Ker je zmanjševanje izpostavlje-
             nosti in občutljivosti težje doseči, se številni ukrepi za prilagajanje nanašajo
             prav na povečanje sposobnosti prilagajanja družbeno-ekoloških sistemov.
             Ker je le-ta posredno povezana s podnebno odpornostjo, je njena krepitev
             prav tako pomembna kot implementacija infrastrukturnih in drugih institu-
             cionalnih ukrepov za prilagajanje (Dilling idr., 2023). Raziskovalci (Barnes idr.,
             2017; Folke idr., 2010) ugotavljajo, da so konstruktivni družbeni odnosi med
             posamezniki in skupinami deležnikov ključnega pomena za krepitev sposob-
             nosti prilagajanja celotne skupnosti ter tudi za utrjevanje vezi z naravo. Ti od-
             nosi so temelj za izmenjavo znanja, učenje, ustvarjanje zaupanja in sodelo-
             vanja, kar je bistveno za učinkovito soočenje z motnjami in s spremembami
             v družbeno-ekoloških sistemih. Okrepljena sposobnost prilagajanja se je iz-
             kazala (Chaffin idr., 2016) kot pomembna tudi pri razvoju transformacijskega
             upravljanja ekosistemov, ki se lahko najučinkoviteje odzove na spremembe
             ureditev, ki jih sprožijo podnebne spremembe.
               Da bi bolje razumeli potrebe in povečali zmožnosti vlaganja v ukrepe za ra-
             zvoj sposobnosti prilagajanja, Cinner idr. (2018) poudarjajo pet različnih vidi-
             kov, ki bi jih bilo treba okrepiti: 1. izboljšanje dostopnosti do virov (finančnih,
             tehnoloških, storitvenih), 2. povečanje fleksibilnosti (tj. povečanje prožnosti
             pri sprejemanju različnih strategij prilagajanja ali za integracijo različnih pri-
             stopovvprilagajanju),3.izboljšanjezmožnosti sodelovanja,kolektivnegade-
             lovanja in izmenjave znanja, 4. izboljšanje zmožnosti učenja (še posebej za
             spodbujanje ustvarjalnosti in kritičnega razmišljanja) ter 5. povečanje moči
             in svobode za aktivno oblikovanje lastne prihodnosti.
               Ker so v družbi še vedno številni skeptiki, ki ne verjamejo v antropogenost
             vzrokov za podnebne spremembe ali v resnost groženj vse pogostejših in in-
             tenzivnejših posledic le-teh, je treba še veliko napora vložiti v obveščanje,
             izobraževanje in ozaveščanje posameznikov, še posebej pa odločevalcev in
             ključnih deležnikov. Le tako bomo premostili družbene ovire pri prilagajanju
             in povečali prilagoditveno sposobnost družbe. Če želimo povečati kakovost
             in učinkovitost ukrepanja, je treba nezainteresiranost za ukrepanje aktivno


                                                                             19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24