Page 94 - Učilnica za življenje
P. 94

Darja Rizmal


                  jihnaenojedrne,večjedrneinogrodne.Priogrodnihsta(npr.vpektinuinkap-
                  sulirano eterično olje citrusov) tekoča inkapsulirana snov in ogrodni material
                  enakomerno razporejena po celotni prostornini delca – takšne mikrokapsule
                  imenujemo tudi mikrosfere.
                    Eksperimentirali smo v dveh različicah:

                     1. Mikrokapsule smo po njihovi izdelavi na magnetnem mešalu precedili
                       in prestavili v raztopino 96-odstotnega etanola, da so se dlje časa obdr-
                       žale. Viskoznost raztopine tekočega jedra prve skupine je bila podobna
                       viskoznosti tekočega medu in smo jo zlahkoto nakapalivdrugo razto-
                       pino. Izdelane mikrokapsule so bile mehke, majhne in zelo svetle oz.
                       skoraj prozorne. V etanolu so se mikrokapsule deloma raztopile.
                     2. Mikrokapsule smo po izdelavi na magnetnem mešalu precedili in pre-
                       stavili v raztopino 96-odstotnega etanola, da so se dlje časa obdržale.
                       Tekoče jedro druge skupine je bilo precej bolj viskozno kot tekoče jedro
                       prve skupine. Izdelane mikrokapsule so bile na cedilu trdne, lahko smo
                       jih prijeli v roke, ne da bi se razdrle. Mikrokapsule s tekočim in visko-
                       znim jedrom so bile bele barve ter večje kot pri prvi skupini. V etanolu
                       se niso raztopile in so ostale trdne še tedne po izdelavi.
                    Raziskavo, vezano na drugo raziskovalno vprašanje, smo izvedli na BIC
                  Ljubljana, Gimnaziji in veterinarski šoli v šestih eksperimentalnih delavnicah
                  z dijaki tretjega letnika programa veterinarski tehnik. Delavnica je trajala 90
                  minut.
                    Potek delavnice:

                     – Dijaki so en teden pred delavnico pri pouku rešili predtest.
                     – Pred delavnico jim je vodja delavnice predstavil teoretična izhodišča s
                       PowerPoint-predstavitvijo.
                     – Dijake smo razdelili v pet skupin po tri.
                     – Ena skupina dijakov je izvedla pridobivanje eteričnega olja; tri skupine
                       dijakov so medtem mikrokapsulirale z že vnaprej pripravljenim hidro-
                       latom; preostala skupina pa je z že vnaprej pripravljenim hidrolatom iz-
                       vajala dokazne reakcije: dokazno reakcijo nenasičenosti limonena, do-
                       kaznoreakcijozaprisotnostkarbonilneskupine (prisotnostaldehidov),
                       dokazno reakcijo za prisotnost hidroksilne skupine (prisotnost alkoho-
                       lov).
                     – Po končani delavnici so dijaki pospravili za seboj in rešili potest.

                    Instrument raziskave je bil preizkus znanja iz desetih štiridelnih nalog izbir-


                  94
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99