Page 144 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 144
• Pogovor (10 minut)
Mladostnike vprašamo, kaj menijo, kako se lahko spoprimemo s stresom? Kako lahko
vplivamo na notranje/zunanje dejavnike? Primerjamo tudi prednosti in slabosti trenu-
tne sprostitve v primerjavi z dolgoročno. Poudarimo, da sta trenutna sprostitev in olaj-
šanje potrebna, a pogosto ne rešita težav. Pomembno je, da skušamo iskati učinkovite
načine spoprijemanja s stresom, ki predstavljajo dolgoročno rešitev naših težav. Pouda-
rimo tudi, da se ljudje razlikujemo in različnim ljudem pomagajo različne stvari. Neka-
teri sproščajo stres preko intenzivne športne aktivnosti, drugim pomagajo bolj umirjene
oblike sprostitve (npr. meditacija). Pomembno je, da se obrnemo na strokovnjaka, ko ne
vemo več, kako bi sami zmanjšali dejavnike stresa.
NAČINI SPOPRIJEMANJA S STRESOM
JAZ OKOLJE
spreminjanje načina iskanje rešitev za
razmišljanja o težavah spremembo situacije
telesna aktivnost smiselna organizacija
učenje različnih tehnik aktivnosti in počitka
sproščanja pogovor z osebami, ki so
ponovno ovrednotenje ciljev povezane z virom stresa
KADAR NE VEMO KAJ iskanje možnosti prilagajanja
NAREDITI, SE OBRNIMO na situacijo
NA STROKOVNJAKA KADAR NE VEMO KAJ
NAREDITI, SE OBRNIMO
NA STROKOVNJAKA
• Sproščanje (10 minut)
Vprašamo, ali poznajo kakšno tehniko sproščanja. V kolikor, kdo izpostavi kakšno, ga
lahko povabimo, da jo tudi skupini na kratko predstavi. Nato predstavimo namen tehnik
sproščanja, kdo jih uporablja (tudi vrhunski športniki npr.), razločimo med krajšimi in
globokimi tehnikami in poudarimo, da se vsak morda ne bo uspel sprostiti, da pa je tudi
sproščanje veščina in jo z vajo lahko izboljšamo.
Mladostnikom lahko uvodoma predstavimo kratko in enostavno tehniko za prizemljitev
54321. Najprej nekajkrat sproščeno vdihnemo in izdihnemo, nato pa se osredotočimo
na vse svoje čute in v mislih naštejemo 5 predmetov, ki jih vidimo, 4 površine, ki jih
občutimo/otipamo, 3 zvoke, ki jih lahko slišimo, 2 vonjavi, ki ju zavonjamo in 1 okus,
ki ga lahko okusimo. Pri vonju in okusu, v kolikor mladostniki povedo, da ne zaznavajo
ničesar posebnega, jim lahko predlagamo, da naredijo kak požirek vode, ali pa v spo-
min prikličejo kak prijeten vonj ali okus, npr. po čokoladi. Namesto tehnike prizemljitve
lahko izvedemo tudi kakšno dihalno vajo.
142