Page 144 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 144

•  Pogovor (10 minut)
                   Mladostnike vprašamo, kaj menijo, kako se lahko spoprimemo s stresom? Kako lahko
                   vplivamo na notranje/zunanje dejavnike? Primerjamo tudi prednosti in slabosti trenu-
                   tne sprostitve v primerjavi z dolgoročno. Poudarimo, da sta trenutna sprostitev in olaj-
                   šanje potrebna, a pogosto ne rešita težav. Pomembno je, da skušamo iskati učinkovite
                   načine spoprijemanja s stresom, ki predstavljajo dolgoročno rešitev naših težav. Pouda-
                   rimo tudi, da se ljudje razlikujemo in različnim ljudem pomagajo različne stvari. Neka-
                   teri sproščajo stres preko intenzivne športne aktivnosti, drugim pomagajo bolj umirjene
                   oblike sprostitve (npr. meditacija). Pomembno je, da se obrnemo na strokovnjaka, ko ne
                   vemo več, kako bi sami zmanjšali dejavnike stresa.


                                         NAČINI SPOPRIJEMANJA S STRESOM



                             JAZ                                            OKOLJE


                        spreminjanje načina                                iskanje rešitev za
                        razmišljanja o težavah                           spremembo situacije
                         telesna aktivnost                               smiselna organizacija
                       učenje različnih tehnik                            aktivnosti in počitka
                           sproščanja                                   pogovor z osebami, ki so
                     ponovno ovrednotenje ciljev                         povezane z virom stresa
                        KADAR NE VEMO KAJ                              iskanje možnosti prilagajanja
                       NAREDITI, SE OBRNIMO                                 na situacijo
                        NA STROKOVNJAKA                                  KADAR NE VEMO KAJ
                                                                        NAREDITI, SE OBRNIMO
                                                                          NA STROKOVNJAKA



                   •  Sproščanje (10 minut)
                   Vprašamo, ali poznajo kakšno tehniko sproščanja. V kolikor, kdo izpostavi kakšno, ga
                   lahko povabimo, da jo tudi skupini na kratko predstavi. Nato predstavimo namen tehnik
                   sproščanja, kdo jih uporablja (tudi vrhunski športniki npr.), razločimo med krajšimi in
                   globokimi tehnikami in poudarimo, da se vsak morda ne bo uspel sprostiti, da pa je tudi
                   sproščanje veščina in jo z vajo lahko izboljšamo.

                   Mladostnikom lahko uvodoma predstavimo kratko in enostavno tehniko za prizemljitev
                   54321. Najprej nekajkrat sproščeno vdihnemo in izdihnemo, nato pa se osredotočimo
                   na vse svoje čute in v mislih naštejemo 5 predmetov, ki jih vidimo, 4 površine, ki jih
                   občutimo/otipamo, 3 zvoke, ki jih lahko slišimo, 2 vonjavi, ki ju zavonjamo in 1 okus,
                   ki ga lahko okusimo. Pri vonju in okusu, v kolikor mladostniki povedo, da ne zaznavajo
                   ničesar posebnega, jim lahko predlagamo, da naredijo kak požirek vode, ali pa v spo-
                   min prikličejo kak prijeten vonj ali okus, npr. po čokoladi. Namesto tehnike prizemljitve
                   lahko izvedemo tudi kakšno dihalno vajo.




                                                   142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149