Page 50 - Vinkler, Jonatan, in Jernej Weiss. ur. 2014. Musica et Artes: ob osemdesetletnici Primoža Kureta. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 50
musica et artes
Kolikor nam je znano, tega vidika oz. vprašanja, ki nas tu zaposljuje, drugi
raziskovalci doslej niso posebej izpostavljali ne podrobneje raziskovali.3

V razpravi se bomo zato osredotočili na vprašanja predvsem (1) stal-
ne prisotnosti in doslednosti grafičnih zapisov nestičnega vezaja v terminu-
su Phil - Harmonicorum v virih v času ustanovitve, kot je zabeleženo v Le-
ges. Sprašujemo se po tem, ali to jè? Šele če je ta hipoteza potrjena, lahko
sledi drugi korak, kjer se zastavi drugi del vprašanj, ki se tičejo (2) vsebine in
p­ omena­/-­ ov, ki jih ta znak nakazuje. Na temelju pritrdilnega prvega odgovora
se lahko v drugem koraku sprašujemo naprej, namreč – kaj to jè?

Je nestični vezaj v zloženki »Phil - Harmonicorum«
lahko signifikant?

Razvidno je, da so se ob grafičnem zapisu terminusa ‘Phil - Harmonicorum’
in sploh celotnega imena ustanovitelji še posebej pomudili, globlje premislili
in ga v svojih različnih zapisih – tudi z raznimi različicami – uporabljali. Zato
nam nestični vezaj v Phil - Harmonicorum sporoča njihov premislek, njihovo
‘pomišljanje’ ob vezaju sredi vsebinsko ključne besede v imenu, ker so prav z
njo želeli izraziti bistvo smisla svoje nove akademske ustanove. Phil - Harmo-
nicorum je zato ključni člen celotnega imena, je v vlogi aristotelovskega raz-
ločka oz. specifične diference v smislu sholastikov, ki so Aristotelovo tradi-
cijo umnega razmišljanja s pomočjo tvorjenja definicij in sklepanj povzeli v
didaktično-šolski sistem. Tega so bili ljubljanski ustanovitelji vešči že iz licej-
skih klopi pri jezuitih pri Šentjakobu v Ljubljani.

Z razločkom oz. s specifično diferenco Phil - Harmonicorum so usta-
novitelji opredelili, definirali – torej vsebinsko zamejili – semantično širino
rod­nega pojma Academia. John Locke, ki je v istem času, ko so naši ljubljanski
akademiki domišljali ime novi ustanovi, razglabljal o moči in dometu člove-
kovega umevanja, je tista leta (1690) pisno zatrjeval: »A definition must consist
of genus and differentia.«4 Nestični vezaj torej ravno sredi tistega člena imena,
ki vsebinsko opredeljuje razloček v odnosu do ostalih vrst akademij, ki jih tak-
rat tudi v Ljubljani ni primanjkovalo, vsebuje sporočila, ki v kontekstu z os-
talimi simbolnimi sporočili širijo semantično polje imena samega, s katerim
so očetje Fil-harmoniki ljubljanski opredelili sami sebe. Morda je tu vzrok, da

3 Ob tristoti obletnici Slovenske filharmonije sem ta vidik delno že izpostavil znotraj širšega okvira
in s poudarkom na terminusu ‚Academia‘. Ivan Florjanc, “Akademija in Harmonija – ob semanti-
ki imena Academia Phil-Harmonicorum Labacensium”, v Ivan Klemenčič (ur.), 300 let/years Aca-
demia philharmonicorum Labacensium, 1701–2001 (Ljubljana: Založba ZRC, 2004), 85–107. Ta raz-
prava pa je osredotočena izključno na semantiko, ki jo vsebuje nestični vezaj v Phil - Harmonicorum.

4 John Locke (1632–1704), An Essay Concerning Human Understanding, 1690, Book III [Of Words], 10.

48
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55