Page 48 - Vinkler, Jonatan, in Jernej Weiss. ur. 2014. Musica et Artes: ob osemdesetletnici Primoža Kureta. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 48
musica et artes
je rada omenjala, kako je ljubljanska Academia Phil - Harmonicorum nastaja-
la po laškem vzoru (Bologna, Verona), kar je – na nivoju vzorovanja in osmo-
ze idej – res. Vendar si s primerjavami ne moremo veliko pomagati, če želimo
pronikiniti v vsebino, ki so jo mislili ljubljanski ustanovitelji. Ti so uporabili
nekaj posebnih semantičnih prijemov, ko so vsebine teh misli in zamisli polo-
žili na papir, v svojo ustanovno listino – Leges, pa tudi v dejavnosti, ki so se iz
teh zamisli dogajale. Zato so LegesAcademia Phil - Harmonicorum kriterij, ki
razsoja med pravilnim in napačnim, kakor zakoni v prometu: tudi če se spo-
zabim ali ne vem zanje, je napaka prekršek.

Terminus Academia, kot splošni pojem, ki lahko zajame vse tovrstne
ustanove po svetu ali tedanji baročni Evropi, sam po sebi individualnih po-
sebnosti ljubljanske akademije ne more veliko razložiti. Zato ga v monografi-
jah obravnavamo posebej, v posebnem poglavju ali razdelku. Taka poglavja bi
lahko uporabili za veliko število baročnih in renesančnih akademij. Podobno
terminus Labaci: razen tega, da v členu rodnega pojma Academia specifične-
je definira oz. natančneje zameji krajevno pripadnost, pripadnost Ljubljani, o
vsebini in idejni zamisli ljubljanske filharmonije pa tudi o vsem ostalem mol­
či. Tako smo se približali srčiki, kjer lahko pričakujemo sporočila, oz. k od-
ločilnemu terminusu celotnega imena, k Phil - Harmonicorum.Tudi njega so
ustanovitelji želeli še dodatno razčleniti (tudi na genus in diferenco) in to mi-
selno členitev v Leges, kot bomo podrobneje pregledali, tudi grafično razloč-
no zabeležili z nestičnim vezajem. Znotraj istega pojma je tako nastala jasna
miselna cezura, ki se ji bomo posvetili na teh straneh.

Pitagorejsko-neoplatonska vsebina pojma Harmonia ustanoviteljem
vsekakor ni bila tuja, če že ne – še vedno – zelo domača. V kolikšni meri in v
kakšnem obsegu, zlasti pa s kakšnimi vsebinami smo ob tem terminusu v sti-
ku, pa je drugo vprašanje. Nanj lahko odgovorimo po določenih korakih, po
odsekih.

Najprej se bomo poglobili v obstoj, pogostnost in kontinuiteto upora-
be nestičnega vezaja znotraj zloženke, tj. terminusa Phil - Harmonicorum,
ki ga srečujemo v različnih virih vse od časa ustanovitve leta 1701. V veli-
kem številu zapisov je prisoten celo v enaki grafični obliki. Ker gre pri upo-
rabi te oblike zapisa za intelektualno izostren krog ljudi, takšna uporaba ni
naklučje. Čeprav je ugotovitev točna, pa še ni dokaz. Ima le moč hipote-
ze, ki jo je potrebno potrditi ali pa ovreči, če se tako izkaže. Zato moramo
najprej zbrati podatke o tekstu in kontekstu, kjer je terminus uporabljen.
Paradigmatična slika vseh zbranih citatov nam lahko nakaže semantično
polje cel(otn)ega pojma, ki so ga imeli snovalci v mislih. Ko je to narejeno

46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53