Page 55 - Vinkler, Jonatan, in Jernej Weiss. ur. 2014. Musica et Artes: ob osemdesetletnici Primoža Kureta. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 55
nestični vezaj v »phil - harmonicorum« – signifikant
talisti (Musices periti) in zborovskimi pevci oz. kako drugače aktivnimi člani
v akademiji (Musices scilicet Amatores).

Vsa tri mesta v Leges so sama po sebi dovolj zgovorna, saj so miselne
cezure v terminusu Phil - Harmonicorum grafično razločno in dosledno za-
pisane vsakič, ko se pojavi uradno ime novoustanovljene akademije filhar-
monikov. Niso pa edina mesta s tovrstnim grafičnim zapisom imena. Zato
je tu umestno vprašanje, če in kako so tak zapis imena akademikov ljubljan-
ske filharmonije uporabljali najprej sami člani akademije in tudi njihovi so-
dobniki sestrskih akademij, zlasti operozi. Na voljo je nekaj nedvoumnih
virov.

Terminus »Phil - Harmonicorum« v zapisih ustanovitelja
in prvih članov Academiae

Med v razmerju do Leges najbližjimi pisnimi viri so zlasti dragoceni zaznam-
ki, ohranjeni v virih, ki so jih ustvarili najprej sami člani akademije v prvi dobi
po ustanovitvi leta 1701. Gre za dobo, ki obsega prvo generacijo ljubl­janskih
filharmonikov, ustanoviteljev in sega do okoli leta 1720.

Janez Bertold pl. Höffer – ustanovitelj in prvi Direktor
Academiae Phil - Harmonicorum

Na prvem mestu sta dragocena zlasti dva. Vsebujeta ju naslovnici v Ljublja-
ni tiskanih libretov oratorijev, ki ju je (verjetno!) skomponiral in izvedel usta-
novitelj ter hkrati ključna osebnost ljubljanskih filharmonikov, patricij Janez
Bertold pl. Höffer (1667–1718). Bil je ne le glavni pobudnik, marveč ustano-
vitelj in prvi ravnatelj oz. DirectorAcademiae Phil - Harmonicorum.14 ­J.­ B. pl.
Höffer je 10. aprila 1715 izvedel oratorium seu drama sacrum z naslovom Ma-
gdalenae conversio, od katerega je ohranjen samo libreto.15 Tudi od drugega
oratorija Patientia victrix in amico Iob (ljubljanski libreto je mutilo, manjka
list izza fol. 3), ki ga je isti Höffer izvedel naslednje leto, je ohranjen samo li-

14 Najstarejši vir, ki potrjuje Höfferjevo avtorstvo pri ustanovitvi akademije, je leta 1714 zapisal Janez
Gregor Dolničar v svojem Epitome chronologica… urbis Labacensis, čeprav z napačno letnico 1702, ki
bo kasneje zakrožila v nekaterih muzikoloških in zgodovinopisnih razpravah. Citat v diplomat-
skem prepisu je: »Hoc anno [tj. 1702] Academia Phil-harmonicorum | Labac. Autore Jo. Berthol-
do ab Höffer Pa- | tritio Carn. initium caepit.« Cit. v: J. G. Dolničar, Epitome chronologica (Ljublja-
na: [1714]), 93.

15 Semidiplomatski prepis naslovnice: »MAGDALENAE | CONVERSIO | ORATORIUM |
SEU | DRAMA SACRUM | MUSICIS ADAPTATUM | CONCENTIBUS | In Ecclesia Ss.
TRIADIS | Nobilis Pethenij Soc. D.Ursulae | A JOANNE BERTHOLDO âb | Höffer, Inclyt.
Ducatus Carnioliae Altiorum Tri- | bunalium Assessore; Academiae Phil - Harmoni- | corum
Directore. | Die 10. Mensis Aprilis M. DCC. XV. [1715] | Productum. | Superiorum permissu. |
Labaci, Formis Joannis Georgij Mayr, Inclyt.Prov.Carn.Typog.«. Tisk hrani NUK v Ljubljani.

53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60