Page 56 - Vinkler, Jonatan, in Jernej Weiss. ur. 2014. Musica et Artes: ob osemdesetletnici Primoža Kureta. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 56
musica et artes
breto.16 J. B. Höffer se obakrat podpiše z vsemi titulami, ki označujejo nje-
gov družbeno-službeni status, na koncu pa podčrta še svoje mesto v akademi-
ji, ki je obakrat navedena z vezajem in velikima začetnicama obeh sestavnih
delov imena Phil - Harmonicorum. V obeh libretih je vezaj blago stične nara-
ve, čeprav je lahko jasno opazna določena grafična namera po zapisu v smeri
nestičnosti. Vsekakor gre obakrat za jasni miselni cezuri v obliki vezaja, ki se
v obeh libretih grafično dovolj jasno razlikujeta v odnosu do tistih, ki so po-
stavljeni ob prelomu vrstic. Nestičnost je na naslovnici Magdalenae conversio
(1715) očitnejša, malo manj v libretu Patientia victrix (1716),17 čeprav je volja
po čvrsti miselni cezuri grafično še vedno jasno razvidna.

Theatrum memoriae nobilis ac almae Societatis unitorum
Drugi vir, ki je neposredno povezan z ustanoviteljem filharmonikov, najde-
mo v spominski knjigi Theatrum memoriae nobils ac almae Societatis unito-
rum. Podatki v grbu, ki pripada J. B. pl. Höfferju, pred navedbo o datumu
vstopa navedejo tudi njegovo pripadnost njegovi akademiji: »Academi Phil-
har | monicorum Labacensiû Academici | den 17 Septem. A: 1709«.18 Grafič-

16 Semidiplomatski prepis naslovnice: »PATIENTIA | VICTRIX | In aMICo Iob, In VICto DeI
serVo. [=1716] | Repraesentata| seu| ORATORIUM | Modulis expressum | In neo-erecto Sacrario Di-
vae Virginis | Auxiliatricis, | Commendae Labacens. Equitum Ordinis | Theutonici, Boliviae Austriae.| Feriis
Quadragesimalibus, die Maritj | Concinendum | A JOANNE BERTHOLDO âb | Höffer, Inclyt.
Ducatûs Carnioliae Praet.&Provinc. | Tribunalium Assessore ; Academiae Phil- Harmo- | nic. La-
bacens. Academico Exhibitum. | SUPERIORUM PERMISSU. | LABACI, Formis Joannis Ge-
orgij Mayr, Inclyt. Prov. Carn. Tipog.«.Cit. po: Höffer, joan. Berthold Ab (1716). Patientia victrix…
concinendum. URN:NBN:SI:DOC-X7D9I2VK from http://www.dlib.si. Ljubljanski libreto
NUK – glasbena zbirka, sg. 1402 I.O.b.2.d. – je mutilo kljub navidez tekočemu številčenju listov na
gornjem desnem robu. Mutilnost jasno pokaže kustos (kustos fol. 3v je »Sathan.«, začetna beseda
fol. 4r pa je »Iob.«) in tekoči smisel besedila libreta na omenjenem mestu, ki postane mahoma brez
smisla. Na dejstvo je avtor razprave opozoril Muzikološki inštitut ZRC SAZU spomladi leta 2001
v času restavriranja libreta. Avtor pozna dve drugi inačici istega libreta, kar kaže, da je Höffer upora-
bil že obstoječe besedilo (o tem in o Höfferjevem domnevnem avtorstvu glasbe je v zasnovi poseb-
na razprava). V tem libretu je pred začetkom Pars II., fol. 3v pomembna didaskalia: »NB. Inserit hic
eruditam Concionem Italicam Adm. R.P. Ernestus Codelli Coll. S.J. Minister.« Poroča, da je imel predstoj-
nik jezuitov sredi oratorija eruditam Concionem, tj. slovesen nagovor pred zbranim ljudstvom. Govor
je bil v italijanščini. Pomenljiva je raba latinske besede ‘Concio’, ki je v renesansi nadomestila lat. ‘con-
tio’ in ga italianizirala v ‘concióne’, ki je označeval javni shod ljudstva z namenom, da se dogovorijo dr-
žavne zadeve, in je bil skoraj izključno uporabljen v odnosu do zgodovinskih zadev.

17 Za zgodovinarje bo zanimiva različica v Höfferjevem podpisu med »A Joanne Bertholdo âb Höf­
fer… Academiae Phil-Harmonicorum Directore.« (1715) in »A Joanne Bertholdo âb Höffer … Academiae
Phil-Harmonic. Labacens. Academico« (1716), kar kaže na njegovo prenehanje direktorovanja oz. na
njegov status navadnega člana akademije v letu 1716.

18 Societas unitorum, Theatrum memoriae nobils ac almae Societatis unitorum, das ist Schau Bühne…, Ljub­
ljana, rokopis, 1688–[1717], fol. 167r. Semantika grba samega, tudi dragocena, pa bo pritegnjena v
drugo razpravo, kjer bo podrobnejša razprava o pomenu oz. vsebini zapisa z nestičnim vezajem.

54
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61