Page 175 - Hozjan, Dejan, ur., 2015. Razvijanje kakovosti na Univerzi na Primorskem. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 175
kakovost z vidika študentov univerzitetnega študijskega programa ...

Kakovost visokega šolstva je v prvi fazi povezana z uveljavljenim neoliberalnim sistemom
in tržnim kapitalizmom, ki predvidevata zasebno lastnino2 (lahko mu rečemo tudi divje la-
stništvo nad znanjem), decentralizacijo šolstva, drugačno financiranje itd., pri čemer avtor-
ji poudarijo, da »kakovost na trgu postane sredstvo za doseganje konkurenčne prednosti in
ni sama sebi namen« (Brejc, Širok in Jurič Rajh, 2008, 12). A tako definirano binarno raz-
merje nam zamegli širšo sliko, saj številni primeri dokazujejo, da trg ne more regulirati sa-
mega sebe in svojih produktov (prim. Klein, 2011). Pri tem v oči bode očiten namen evrop-
ske politike, ki je postavljala tirnice bolonjskemu procesu, da bi izobraževanje prilagodila
(in tudi podredila) potrebam gospodarstva, kar se izteka v privatizacijo in korporativizaci-
jo javne univerze in se odmika od osnovne ideje, ki bi jo naj univerza gojila, tj. »ohranjanje
znanja kot vsem dostopnega javnega dobrega in razvijanje znanosti za splošno dobrobit člo-
veštva« (Burcar, 2012, 223).

Nadalje je kakovost povezana z nenehnim preverjanjem stanja, ki jo Stronach (2000
v Brejc, Širok in Jurič Rajh) imenuje audit culture (prim. Strathern, 2000) ali kultura pre-
soje. Gre za sistem nenehne kontrole trenutnega stanja in hitrih sprememb v šolstvu. Seve-
da se moramo pri tem zavedati, da je kakovost s tovrstnim sistemom težje evalvirati, saj mo-
ramo, kot ugotavljajo Brejc, Širok in Jurič Rajh (2008), rezultate in uspešnost izobraževanja
meriti na dolgi rok. Iz tega sledi, da nepremišljeno ne spreminjamo trenutnega stanja, če se
ne sklada z visoko postavljenimi merili kakovosti izobraževalnega sistema, temveč moramo
trenutno stanje evalvirati in prilagajati znotraj večletnega obdobja.

Skozi nenehno evidentiranje in evalvacijo z namenom zagotavljanja kakovosti v vi-
sokem šolstvu so se razvili različni modeli in pristopi raziskovanja kakovosti. Izposodili si
bomo pojmovanje kakovosti po Salisu (1993 v Brejc, Širok in Jurič Rajh, 2008, 12), ki jo ra-
zume skozi sledeče pristope: kontrola kakovosti, ugotavljanje/zagotavljanje kakovosti in ce-
lovito obvladovanje kakovosti. Za našo raziskavo je smiselno omeniti zgolj drugi pristop, saj
je po Zgagi (2000 v Brejc, Širok in Jurič Rajh, 2008) samovrednotenje »eden ključnih de-
javnikov pri zagotavljanju kakovosti izobraževalnega procesa«. Poleg tega je ta pristop vse-
bovan tudi v londonskem komunikeju kot eno od devetih področij razvoja evropskega vi-
sokega šolstva.

Predstavitev študijskega programa Razredni pouk

UP PEF je od samih začetkov, najprej v okviru koprske enote Pedagoške fakultete v Lju-
bljani, nato pa od leta 2003 kot samostojna fakulteta izvajala program Razredni pouk.
Program Razredni pouk je sprva potekal kot štiriletni program. Z bolonjsko reformo se
je pričel izvajati kot štiriletni univerzitetni študij in enoletni magistrski študij. V študij-
skem letu 2013/14 je fakulteta prvič razpisala 2. bolonjsko stopnjo magistrskega študij-
skega programa Razredni pouk, ki se smiselno navezuje na univerzitetni program 1. sto-
pnje s poglabljanjem in nadgradnjo pridobljenega znanja. Na 2. stopnji lahko študentje
izbirajo med tremi smermi, in sicer se lahko odločijo za poučevanje na razredni stopnji,
za poučevanje na razredni stopnji z angleščino ali italijanščino. Tako prva kot druga sto-
pnja programa temeljita na pridobivanju kompetenc, ki so ključne za opravljanje peda-
goškega poklica v sodobni družbi, s poudarkom na poznavanju procesov v vzgoji in izo-

2 Tooley, 1994 v Brejc, Širok in Jurič Rajh, 2008, pravi, da se izobraževanje na trgu začne obnašati kot zasebna
dobrina zaradi drugačnega financiranja, decentralizacije šolstva, deregulacije itd.

173
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180