Page 315 - Weiss, Jernej, ur. 2017. Glasbene migracije: stičišče evropske glasbene raznolikosti - Musical Migrations: Crossroads of European Musical Diversity. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 1
P. 315
področje migracije glasbenih idej

- zelo kratkotrajne, npr. enodnevne, nekajdnevne premike, premi-
ke brez spremembe bivališča;

- kratkotrajne, npr. študijske, nekajmesečne, letne, z začasno spre-
membo bivališča;

- dolgotrajne, npr. večletna delovna odsotnost;
- trajne, ko se nekdo dokončno preseli v novo okolje ter tam ostane

do smrti.
Druga oblika migracije poteka s pomočjo različnih medijev, neodvi-
sno od avtorja. Tovrstno širjenje je povezano predvsem z izumom pisave,
tiska, snemalnikov zvoka in sodobnih informacijsko-komunikacijskih teh-
nologij. Ne pozabimo tudi na ustno izročilo, samodejno širjenje idej prete-
klosti, pogosto tudi brez vedenja o tem, kdo je njihov avtor. Posebno vlogo
pri širjenju glasbenih idej imajo glasbena teorija, muzikologija ter pedago-
gika. Znanstvena dela največkrat širijo zavest o delih in s tem o njihovih
konstrukcijskih lastnostih. Pedagogika širi ideje s tem, ko izobražuje mla-
de, opravlja selekcijo del in podaja temeljne informacije o njih na vseh izo-
braževalnih ravneh.
Zame kot skladatelja je najpomembnejše kompozicijsko izobraževanje
s številnimi knjigami, povezanimi z glasbeno kompozicijo. Že od začetkov
tiskanja teoretičnih knjig in notnih izdaj kompozicij širimo številne kom-
pozicijske, glasbene in zvočne ideje.
Skladatelji jih lahko:

- posnemamo zavestno,
- nezavedno,
- uporabljamo splošne ideje (Zeitgeist),
- povzamemo in razglasimo za svoje, kar je slaba izbira oz. t. i. kra-

ja ideje.
Plagiat opredeljujem kot neposredni prevzem kompozicijske celo-
te brez navedbe avtorja. Kraja kompozicijskih enot je bolj problematična.
Prav tako je svojski pojem eklekticizma kot bolj ali manj nepremišljenega
kopičenje različnih idej, brez osmišljenja, jasne kreativne paradigme. Sicer

dise: The Musical Migration from Nazi Germany to the United States (New York:
Roth Family Foundation Music in America, 1999); Jason Toynbee, Byron Dueck,
ur., Migrating Music (New York: Routledge, 2012); Roberta Montemorra, Marvin
Downing A. Thomas, ur., Operatic Migrations: Transforming Works and Crossing
Boundaries (New York: Routledge, 2006); Heike Müns, ur., Musik und Migration in
Ostmitteleuropa (Múnchen: Oldenbourg Wissenschaftsverlag, 2005) ipd.

313
   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320