Page 102 - Klančar, Andreja, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Učenje in poučevanje geometrije z uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije v osnovni šoli. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 102
k geometrije v osnovni šoli

Vizualne reprezentacije bi lahko delili tudi glede na namen, in sicer moti-
vacijski oziroma konceptualni. Reprezentacija je lahko prepoznana oziroma
uporabljena kot slikovna reprezentacija. Iz slednjega izhaja tudi težava, da iz
slikovne reprezentacije ni mogoče razbrati informacije.

Vizualizacija geometrijskih konceptov z uporabo didaktičnih sredstev pri
pouku učencem omogoča, da geometrijske koncepte usvojijo temeljiteje in
bolj poglobljeno (Raphael in Wahlstrom, ). Fuys idr. pravijo, da učenci,
ki težje verbalno predstavijo razlage, svoje »razlage« prikažejo s konkretnimi
objekti (Clements in Battista, ).

Za razvoj geometrijskih predstav je vizualizacija zelo pomembna. Geome-
trijske pojme lahko vizualiziramo na različne načine: s konkretnimi fizičnimi
modeli, s slikami ter skicami in s konstruiranimi oz. z načrtanimi modeli, ki
jih lahko izdelamo ali z ravnilom in s šestilom, z geotrikotnikom in s šestilom
ali z računalniškim programom (Kmetič, Miholič in Zobec, ). Atanasova-
Pachemska idr. () izpostavljajo pomembnost uporabe IKT-sredstev v pro-
cesu reševanja kompleksnih problemov, ki temelji na možnosti razvijanja
sposobnosti vizualizacije pri učencih. Učenje s programom dinamične geo-
metrije lahko služi kot dodana dinamična faza v razvoju pojma. Kokol-Voljč
() omenjeni proces imenuje dinamična shematizacija. Bistvo uporabe
programov dinamične geometrije je v možnostih raziskovanja z uporabo
možnosti vlečenja in/ali merjenja, s čimer lahko učenci razlagajo in preverja-
jo svoje hipoteze (Arzarello, Olivero, Paola in Robutti, ). Dinamična slika
lahko namreč razvije odnose med elementi ter pokaže, kaj je enako in kaj se
lahko spremeni po izvajanju dejavnosti. V primeru uporabe apleta pa Kmetič
idr. () izpostavljajo, da so učenci le opazovalci dogodka, ki ga lahko opi-
šejo tudi, če vzrokov za dinamične učinke ne razumejo. Avtorji sklepajo, da
je statična slika za razvoj kakovostnejšega znanja ustreznejša, ker spodbuja
učenca k miselnim procesom na poti do rešitve. Teh miselnih »manipulacij«
nekateri učenci niso sposobni izpeljati, pri čemer jim lahko pomaga dinamič-
na slika, za vzročno-posledično povezavo pa morajo biti izpeljani nadaljnji
miselni koraki. Možnost vključevanja dinamične shematizacije predstavlja
veliko pedagoško vrednost, saj omogoča, da tudi šibkejši učenci sodelujejo
pri novih »odkritjih« (Kmetič idr., ).

S tehnologijo podprto učno okolje omogoča raznovrstne reprezentacije
pojma, kar učencu omogoča kakovostnejše oblikovanje konceptualnih pred-
stav, pri čemer je pomemben didaktični vidik uporabe IKT – aktivna udeležba
učenca v procesu izgradnje znanja. Izgradnja znanja poteka preko eksperi-
mentiranja, opazovanja idej, sklepanja, postavljanja hipotez in oblikovanja
izrekov ter njihovega dokazovanja. V tem primeru tehnologija ni več upora-


   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107