Page 101 - Klančar, Andreja, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Učenje in poučevanje geometrije z uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije v osnovni šoli. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 101
Didaktična sredstva in vizualizacija osnovnih geometrijskih pojmov

Didaktična sredstva in vizualizacija osnovnih geometrijskih pojmov

Vizualizacija matematičnih konceptov je razvijajoče se raziskovalno področje
(Presmeg, ). Izzivi, ki se porajajo na tem področju, so vezani na različne
vidike, predvsem na individualne razlike med učenci ter vlogo IKT pri vizua-
lizaciji.

V literaturi zasledimo različna pojmovanja termina vizualizacija, zato je
smotrno slednjega najprej opredeliti. Definicijo povzemimo po Kosslynu
(), ki vizualizacijo opredeli kot kreiranje mentalne slike danega koncepta.
Vizualizacija v matematiki pomeni proces oblikovanja slike (bodisi mental-
ne, skice, narisane na papir, ali virtualne slike) in njihovo uspešno uporabo
pri matematičnem raziskovanju in razumevanju matematičnih problemov
(Atanasova-Pachemska, Gunova, Koceva Lazarova in Pachemska, ).

Spodbujanje uporabe vizualizacije pri matematiki na vseh stopnjah šola-
nja je pomembna, saj sposobnost vizualizacije ni prirojena, temveč se je uči-
mo oziroma jo razvijamo (Hoffmann, ; Whiteley, ).

Pogosto vidimo, da učenci nimajo razvite sposobnosti za oblikovanje
ustrezne vizualne reprezentacije in posledično pri reševanju problemov ne
morejo priti do ustrezne rešitve (Arcavi, ; Bishop, ; Hershkowitz,
).

Vizualizacija matematičnih konceptov je učinkovita učna in . Pri pouku ma-
tematike je najprisotnejša na t. i. slikovnem nivoju, ko je koncept predstavljen
z grafično reprezentacijo (Antolin Drešar in Lipovec, ).

V osnovnošolskem izobraževanju se prvi matematični procesi in simboli
ponazarjajo s pomočjo slike. Vizualne reprezentacije matematičnih pojmov
so bogato raziskovalno področje. Kljub širokemu naboru raziskave so rezul-
tati še vedno nejasni. Nekateri avtorji zagovarjajo, da je vizualizacija dobra
metodična rešitev pri pouku matematike (Güler in Çiltaş, ). Drugi, kot je
Presmegova (), pa svarijo, da konkretna slikovna miselna predstava reše-
valce matematičnih problemov odvrne od bistvenih odnosov, ki jih je treba
ozavestiti za uspešno rešitev problema.

Hegarty in Kozhevnikov () vizualne reprezentacije delita na shemat-
ske in slikovne. Kot shematske opredelita tiste vizualne reprezentacije, ki pri-
kazujejo bistvene (prostorske) odnose problema, slikovne reprezentacije pa
karakterizira konkretna vizualizacija objektov, ki nastopajo v problemu.

Shematska vizualna reprezentacija koncepta je za učence večkrat zahtev-
nejša kot sam proceduralni del. Kot smo omenili v razdelku o razvoju mate-
matičnega mišljenja ter v razdelku o reprezentacijah, pouk matematike po-
teka od konkretnega preko slikovnega do simbolnega nivoja reprezentacije.


   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106