Page 67 - Klančar, Andreja, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Učenje in poučevanje geometrije z uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije v osnovni šoli. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 67
Didaktična sredstva pri pouku matematike

Didaktična sredstva pri pouku matematike

Učni proces lahko izboljšujemo s primerno izbranimi oblikami in metoda-
mi. »Rezultati socioloških, psiholoških in didaktičnih raziskave dokazujejo, da
imajo pri tem pomemben delež tudi učila in učni pripomočki« (Kubale, ,
str. ), saj pomembno vplivajo na motivacijo in razumevanje abstraktnih
konceptov.

Po načinu spoznavanja didaktiki razlikujejo:

– učila (predmet, ob katerem učenec neposredno pridobiva znanje, npr.
učbeniki, priročniki, učni listi, modeli, računalniški programi itd.) in

– učne pripomočke (pribor za risanje in pisanje, drugo orodje, tabla, ra-
čunalnik, projektor itd.) (Kubale, ).

Tu moramo opozoriti na terminološke razlike. Poleg terminov učila in uč-
ni pripomočki se pogosto uporabljajo tudi drugi termini, in sicer učna sred-
stva, didaktična sredstva, didaktični pripomočki, ponazorila, didaktični mate-
rial itd. Kubale () in drugi poudarjajo, da gre za pomensko razlikovanje,
saj učila in učni pripomočki nimajo enake funkcije znotraj učnega procesa.
Kubale () in Andoljšek () po izvoru razlikujeta dve vrsti učil: naravne
predmete ali izvirno stvarnost in učila ali nadomestke za izvirno stvarnost. Ker
naravnih predmetov ali pojavov ne moremo vedno opazovati, uporabljamo
učila, ki nadomeščajo izvirno stvarnost. Andoljšek () tako učilo definira
kot predmet, ob katerem učenec pridobiva znanje neposredno, Podhostnik
() pa učila opredeli kot učna sredstva, ki so vir novih informacij – pre-
učujejo jih učenci pod učiteljevim vodstvom ali pa tudi samostojno. Tu sta
opredelitvi podobni. Vendar si pri slednjem niso vsi enotni. Šilih () učila
in ponazorila obravnava skupaj, ker po njegovem mnenju med njimi ni jasne
meje.

V nadaljevanju bomo pojem didaktična sredstva uporabljali kot nadpo-
menko za učila in učne pripomočke.

Glede na čutila, ki sodelujejo pri zaznavanju didaktičnih sredstev, ta delimo
na (Blažič, Ivanuš-Grmek, Kramar in Strmčnik, ):

– vizualna: z njimi ustvarjamo različne vidne prikaze (zapisi, slike, modeli,
fotografije, skice, sheme in projekcije);

– avditivna: z njimi ustvarjamo slušno prikazovanje in zaznavanje (govor,
ustvarjanje različnih glasov in zvokov);

– avdiovizualna: z njimi ustvarjamo vidne in slušne dražljaje (eksperi-
mentalno in praktično delo, zvočni filmi, oddaje, dramatizacije);


   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72