Page 25 - Kaluža, Vojko, in Štefan Bojnec. 2019. Človeški kapital, organizacijska klima in uspešnost poslovanja turističnih agencij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 25
Uvod 25

Ustvarjanje takšnega vzdušja v organizaciji pa zahteva temeljna stro-
kovna znanja in voditeljske zmožnosti, ki jih imajo le redki managerji
(Meško Štok 2009):
– za kakovostno presojo uspešnosti poslovanja denarne enote ne za-

doščajo več; nedenarne niso alternativa denarnim meram, ne ka-
žejo vrednostno izraženih historičnih podatkov, trendov, denar-
nih implikacij posameznih poslovnih odločitev, temveč denarne
mere dopolnjujejo in kažejo vzroke denarno izraženih posledic
(Ivankovič in Jerman 2010);
– povprečna letna rast števila zaposlenih v preteklih treh letih,
povpr­ečna letna rast prodaje v preteklih treh letih, rast tržnega
deleža v preteklih treh letih (Auer Antončič 2012);
– poleg motiva, ki podjetnika usmeri v rast, je v prvi vrsti ekonom-
ski motiv, in sicer maksimiranje dobička; so pa tu še drugi razlo-
gi za rast, npr. : (a) rast trga, ki podpira nov prostor za trženje in
širitev poslovanja zaradi povečanega povpraševanja, (b) krepitev
konkurence, ki podjetje sili k zaščiti in povečanju deleža s cenov-
no politiko, z razvojem novih izdelkov in drugimi inovativnimi
strategijami, (c) karakterne značilnosti podjetnika, za katerega so
značilni kreativnost, nenehno iskanje izzivov in poti do uresni-
čitve zastavljenih ciljev, zaradi česar je pogosto pripravljen tudi na
tveganja, ki spremljajo odločitev za povečanje obsega poslovanja
(Tajnikar 2000);
– nekatere pozitivne posledice rasti, ki jih je strnil Orsino (1994),
so: (a) rast povečuje dobičkonosnost, (b) rast zagotavlja zanes-
ljivejši vir ponudbe in boljšo izkoriščenost distribucijskih ka-
nalov, (c) kadar podjetje raste in prodira na nove trge, mora
nastopati s ponudbo, ki je boljša od konkurenčne – k izboljša-
vam tako podjetje silijo zahteve odjemalcev na novem trgu, (č)
z rastjo se mora podjetje truditi, da ohranja konkurenčnost na
vsakem koraku (širitev ponudbe, izboljšanje izdelkov, nove tr-
žne poti idr.), kar pa je možno le s širjenjem znanja zaposlenih
in ustvarjanjem takega notranjega okolja podjetja, organizacij-
ske klime, ki spodbudno vpliva na porajanje inovativnih idej.
Branco (2007) poudarja, da ima lahko podjetje ugledne prostore, so-
dobne naprave, stroje, opremo, vendar mu to ne zagotavlja kakovostnih
storitev in poslovnega uspeha, saj slednje lahko doseže le na podlagi uspo-
sobljenega in kvalificiranega kadra, ki je osredotočen na poslovne dejav-
nosti in dosega poslovne cilje. Podjetja, ki so investirala v svoje zaposlene
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30