Page 22 - Kaluža, Vojko, in Štefan Bojnec. 2019. Človeški kapital, organizacijska klima in uspešnost poslovanja turističnih agencij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 22
strategije. Pojma notranjega in zunanjega prileganja kažeta, da bo poziti-
ven odnos med HRM-jem in kasnejšo produktivnostjo močnejši za pod-
jetja s pozitivno organizacijsko klimo in za podjetja, ki uporabljajo stra-
tegije diferenciacije.

Cilji podjetja so različni. Prvi cilj podjetja, o katerem ni dvoma, je
dolgoročno preživetje na trgu. Podjetja lahko zasledujejo še druge cilje:
rast in širjenje, doseganje zadovoljstva zaposlenih (ali določene skupi-
ne zaposlenih, npr. materam prijazno podjetje), veljave in ugleda, vpliva-
nje na lokalna ali širša dogajanja, prizadevanja na etičnem, socialnem in
športnem področju, kjer podjetja lahko nastopajo kot donatorji in spon-
zorji različnih prireditev ter promocijskih aktivnosti (Bojnec idr. 2007,
57).

Organizacijska klima je lastnost organizacije (Fatur in Likar 2009,
22 43), ki opredeljuje način, kako ta deluje v vsakodnevnih, rutinskih okoliš-

činah. Ustvarjajo jo člani organizacije prek organizacijskih običajev, na-
činov ravnanja in sistemov nagrajevanja. V nekem smislu je koncentrat bi-
stvenih prioritet organizacije.

H2: Človeški kapital pozitivno vpliva na uspešnost poslovanja turistič-
nih agencij.

Obrazložitev:
Preučevanje človeškega kapitala je navedeno v hipotezi ena (H1), us-
pešnost poslovanja pa bomo preučevali z:
– rastjo: prihodki od prodaje, povečanje števila zaposlenih, poveča-
nje tržnega deleža na domačem in tujem trgu ter dobiček;
– donosnostjo: donosnost vloženih sredstev – torej naložbe, ki je
razmerje med dobičkom in sredstvi, vloženimi v naložbo (angl.
return on investments – ROI), dobiček glede na sredstva ali ob-
veznosti do virov sredstev (angl. return on assets – ROA) kot raz-
merje med dobičkom in vloženimi sredstvi delničarja (lastnika),
kar pomeni, da gre za donosnost lastnega kapitala, ter kot razmer-
je med dobičkom in trajnim kapitalom oz. med dolgoročnimi ob-
veznostmi sredstev, kar pomeni, da gre za donosnost vloženega
kapitala (angl. return on equity – ROE);
– dobičkonosnostjo TA: povprečna stopnja iz dobička iz celotnih
sredstev, povprečna stopnja iz dobička iz lastniškega kapitala, do-
bičkonosnost podjetja v primerjavi z vsemi konkurenčnimi pod-
jetji, ki jih respondenti poznajo, in dobičkonosnost glede na kon-
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27