Page 72 - Kaluža, Vojko, in Štefan Bojnec. 2019. Človeški kapital, organizacijska klima in uspešnost poslovanja turističnih agencij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 72
Pri razvoju turizma imajo turistične agencije pomembno vlogo, saj

se jih veliko poleg emitivnega turizma ukvarja tudi z receptivnim turiz-

mom, ki bistveno poveča prodajo posameznih izdelkov (spominki) in

storitev (nastanitvene kapacitete, obisk prireditev) v Sloveniji, kar vpliva

na povečanje domače potrošnje (Kaluža 2013a).

Na turističnem trgu je ponudba turističnih aranžmajev čedalje večja

in tudi raznolika, vse dalj od turista, vse bolj v nekih neznanih območjih,

želje turistov pa so vse večje, vse različnejše. Problem preglednosti trga v

veliki meri rešujejo specializirani zastopniki (Planina 1996, 175). To so v

prvi fazi turistične agencije, ki se z razvojem vse bolj preoblikujejo v veli-

ke organizatorje potovanj in tour operatorje, ki imajo na turističnem trgu

pomembno vlogo.

72 Osnovna enota turistične ponudbe je turistični proizvod, ki je prete-
žno kombinacija fizičnega proizvoda in storitve. Storitve imajo štiri po-

membne značilnosti, po katerih se razlikujejo od fizičnih proizvodov in

odločilno vplivajo na njihovo trženje (Krašna 2002, 13): neotipljivost, ne-

ločljivost proizvodnje in potrošnje, nestalnost (variabilnost, heteroge-

nost) in neobstojnost (kratkotrajnost storitev in minljivost).

Za ponudnike turističnih storitev, predvsem za turistične agencije, je

značilno, da morajo veliko pozornosti nameniti trženju storitev, ki ima

zlasti naslednje značilnosti (Rojšek 1995, 82):

– neotipljivost: storitve si ne moremo ogledati, poskusiti, preizku-
siti, poslušati, poduhati ipd., preden jo kupimo, oz. si rezultata
storitve ne moremo ogledati že pred nakupom, večkrat ga niti ne
moremo prav določno napovedati;

– neločljivost proizvodnje storitve od njene porabe: ko gre za izde-
lek, je praviloma tako, da ga najprej proizvedemo, nato uskladi-
ščimo, pripeljemo po različnih prodajnih kanalih h kupcu, ki ga
porabi takoj po nakupu ali pa enkrat kasneje, medtem ko gre pri
večini storitev za hkratno proizvodnjo in porabo;

– spremenljivost kakovosti storitve: kakovost storitve je zelo težko
nadzorovati, toliko bolj tedaj, ko je sodelovanje odjemalca ključ-
nega pomena zanjo; končni izid storitve se tako pogosto razlikuje
glede na to, kdo jo opravi, glede na odjemalce in včasih celo glede
na to, v katerem delu dneva je bila opravljena;

– kratka življenjska doba storitve: za storitev lahko rečemo, da je
lahko pokvarljivo blago, zato je ni mogoče skladiščiti; prazen se-
dež na avtobusu/letalu pomeni izgubo prodaje za vedno.
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77