Page 178 - Sedmak, Gorazd, in Almir Peštek, ur. 2015. Strateški aspekti upravljanja turističkom destinacijom / Strateški aspekti upravljanja turistične destinacije. Sarajevo / Koper
P. 178
minimalno komunalno oskrbo itd.) veljajo za vse gostinske obrate enako –
tako prehrambne kot nastanitvene. Minimalni tehnični pogoji, ki se v PGO
nanašajo na kuhinjo, prostore za skladiščenje in prostore za zaposlene,
veljajo za vse vrste PGO enako. V nadaljevanju zato omenjamo le
minimalne tehnične pogoje, ki se nanašajo na prostore, opremo in naprave
za pripravo in strežbo jedi in pijač v posameznih (različnih) vrstah PGO.
Ti pogoji predpisujejo tehnično kakovost posameznih dejavnikov
kakovosti (predvsem velikost in opremo) v jedilnici, točilnici in straniščnih
prostorih posameznih vrst PGO. Izpostaviti velja dejstvo, da pravilnik
določa razliko le med restavracijo in gostilno, medtem ko za ostale PGO
veljajo skupni – minimalni tehnični pogoji. Poleg tehničnih pogojev
pravilnik v posameznih vrstah PGO določa tudi pogoje glede minimalnega
obsega storitev, ki se nanašajo na količino, obseg in kakovost nudenih
storitev (2014, 37. čl. – 44. čl.).
Pravilnik o kategorizaciji nastanitvenih obratov je edini gostinski –
panožni standard na področju kakovosti v Sloveniji, ki ureja kategorizacijo
nastanitvenih obratov, medtem ko kategorizacije PGO na nivoju države
formalno ni urejena. Za kakovost nastanitvenih kapacitet v Sloveniji je z
zakonskimi predpisi torej poskrbela država. Ugotavljamo, da so na ta način
zagotovljeni minimalni tehnični standardi kakovosti v okviru posamezne
kategorije nastanitvenega obrata, tako da gost ve, kakšen minimalni nivo
storitev lahko pričakuje. Uran (2004) navaja, da je tehnična kakovost, ki je
urejena s pravilniki, predpogoj za vse ostale programe kakovosti. Podobno
ugotavlja tudi Cerović (2003), ki trdi, da je kategorizacija v hotelirstvu
predvsem tehnično naravnana in nikakor ne vključuje vseh elementov
ponudbe, njena vloga pa je predvsem informiranje in varstvo gostov.
METODOLOGIJA
Potek raziskave
Na osnovi pregleda znanstvene literature smo oblikovali merski inštrument, s
katerim smo preverjali kakovost ponudbe v PGO (več v nadaljevanju).
Percepcija kakovosti je bila izmerjena na petstopenjski lestvici likertovega tipa.
Pri merjenju kakovosti smo se odločili za enodimenzionalni pristop merjenja
kakovosti po opravljeni storitvi (angl. performance only).
Raziskava je potekala od februarja do julija 2014 v komercialnih PGO
odprtega tipa (restavracijah, gostilnah in okrepčevalnicah), ki neodvisno
176
tako prehrambne kot nastanitvene. Minimalni tehnični pogoji, ki se v PGO
nanašajo na kuhinjo, prostore za skladiščenje in prostore za zaposlene,
veljajo za vse vrste PGO enako. V nadaljevanju zato omenjamo le
minimalne tehnične pogoje, ki se nanašajo na prostore, opremo in naprave
za pripravo in strežbo jedi in pijač v posameznih (različnih) vrstah PGO.
Ti pogoji predpisujejo tehnično kakovost posameznih dejavnikov
kakovosti (predvsem velikost in opremo) v jedilnici, točilnici in straniščnih
prostorih posameznih vrst PGO. Izpostaviti velja dejstvo, da pravilnik
določa razliko le med restavracijo in gostilno, medtem ko za ostale PGO
veljajo skupni – minimalni tehnični pogoji. Poleg tehničnih pogojev
pravilnik v posameznih vrstah PGO določa tudi pogoje glede minimalnega
obsega storitev, ki se nanašajo na količino, obseg in kakovost nudenih
storitev (2014, 37. čl. – 44. čl.).
Pravilnik o kategorizaciji nastanitvenih obratov je edini gostinski –
panožni standard na področju kakovosti v Sloveniji, ki ureja kategorizacijo
nastanitvenih obratov, medtem ko kategorizacije PGO na nivoju države
formalno ni urejena. Za kakovost nastanitvenih kapacitet v Sloveniji je z
zakonskimi predpisi torej poskrbela država. Ugotavljamo, da so na ta način
zagotovljeni minimalni tehnični standardi kakovosti v okviru posamezne
kategorije nastanitvenega obrata, tako da gost ve, kakšen minimalni nivo
storitev lahko pričakuje. Uran (2004) navaja, da je tehnična kakovost, ki je
urejena s pravilniki, predpogoj za vse ostale programe kakovosti. Podobno
ugotavlja tudi Cerović (2003), ki trdi, da je kategorizacija v hotelirstvu
predvsem tehnično naravnana in nikakor ne vključuje vseh elementov
ponudbe, njena vloga pa je predvsem informiranje in varstvo gostov.
METODOLOGIJA
Potek raziskave
Na osnovi pregleda znanstvene literature smo oblikovali merski inštrument, s
katerim smo preverjali kakovost ponudbe v PGO (več v nadaljevanju).
Percepcija kakovosti je bila izmerjena na petstopenjski lestvici likertovega tipa.
Pri merjenju kakovosti smo se odločili za enodimenzionalni pristop merjenja
kakovosti po opravljeni storitvi (angl. performance only).
Raziskava je potekala od februarja do julija 2014 v komercialnih PGO
odprtega tipa (restavracijah, gostilnah in okrepčevalnicah), ki neodvisno
176