Page 58 - Sedmak, Gorazd, in Almir Peštek, ur. 2015. Strateški aspekti upravljanja turističkom destinacijom / Strateški aspekti upravljanja turistične destinacije. Sarajevo / Koper
P. 58
Strategije turizma in načrta turizma ne moremo enačiti. Večina učbenikov
(Cooper et al., 2005; Pearce, 1995; Gunn in Var, 2002) predstavlja ta dva
pojma kot dve različni stvari. Načrtovanje turizma se najpogosteje
uporablja v kontekstu prostorskega načrtovanja in načrtovanja investicij,
medtem ko se strategija turizma uporablja v kontekstu marketinške
strategije destinacije. Prvo se izvaja v javni sferi z vključevanjem
deležnikov in s svojimi strateškimi elementi oblikuje javno politiko. Druga
se razvije običajno v zasebni sferi na podlagi zahtev turističnega trga.
Zaradi omejenosti v marketinškem načrtovanju, pogosto takšna
nezadostno naslavlja druge vidike razvoja, kot na primer trajnostni razvoj,
razvoj kadrov in podobno. Kombinacijo obeh pristopov bi lahko
poimenovali strategija turizma. Vendar se je to v praksi do sedaj redko
dogajalo.

Kljub majhnemu številu akademskih razprav (Uran, 2006) se termin
strategija turizma vsesplošno uporablja v javnosti kot nomenklatura, ki
opisuje turistični razvoj in/ali marketinške načrte destinacij, regij in držav.
Vsebina strategije turizma lahko izhaja iz načrtov razvoja destinacije in/ali
marketinga le-te.

Vsekakor lahko na strategijo gledamo na mikro ravni v kontekstu
turističnih podjetij ali tudi na makro ravni v kontekstu turističnih
destinacij. Temeljne, poslovne in funkcijske strategije prav tako
predstavljajo različne ravni in oblike smernic za turistična podjetja.
Prekrivanje in razlike se dogajajo zaradi strateškega odločanja v
destinacijah in tistih strateških procesih, ki jih prevzemajo turistična
podjetja (Hall, 2000). Ta avtor zagovarja previdnost pri implementaciji
principov strateškega managementa, ki se uporabljajo za podjetja, v
turističnih destinacijah, saj so le-te sestavljene iz raznovrstnih dejavnosti,
podjetij, organizacij in posameznikov. Avtor svetuje, da se oblikovalci
strategij turizma poslužujejo teh modelov.

Avtorja pričujočega prispevka se pri oblikovanju strategije razvoja v svoji
praksi držita modela strateškega managementa Hunger in Wheelena, ki sta
ga v praksi in teoriji modificirala in prilagodila turističnemu okolju (Uran,
2006, Uran in Juvan, 2009, Uran et al., 2006). Ta model predvideva, da
ima vsak strateški dokument naslednje dele: analiza okolja, oblikovanje
strategije, uresničevanje strategije in kontrola uresničevanja strategije. V
praksi je največji izziv pri oblikovanju strategije, katere ukrepe sprejeti za
uresničevanje strategije in kako zagotoviti sredstva za njihovo uresničitev.

56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63