Page 70 - Sedmak, Gorazd, in Almir Peštek, ur. 2015. Strateški aspekti upravljanja turističkom destinacijom / Strateški aspekti upravljanja turistične destinacije. Sarajevo / Koper
P. 70
rezultati, bilo povračilo investiranega denarja, bila orodja za merjenje
učinkovitosti, Turizem Ljubljana imel primeren kader, bilo partnerstvo
javno-zasebno, prispevali tudi ne nastanitveni ponudniki, bili rezultati
vidni v treh letih, bili projektni ciljni z direktno merljivim učinkom ter v
primeru soodločanja pri projektih.
ZAKLJUČEK IN SKLEP
Waligo, Clarks in Hawkins (2015) pravijo, da je vključevanje deležnikov
v strateške procese čedalje bolj pomembno in priporočeno z akademske
strani kot tudi iz prakse. To izhaja tudi iz dejstva, da je destinacija dejansko
mreža neodvisnih deležnikov in vsak trajnostni razvoj temelji na
partnerskem sodelovanju. V svoji študiji govorijo tudi o temu, da obstajajo
poročila o neuspešnem vključevanju deležnikov, predvsem o
neučinkovitem vključevanju in o skepticizmu, ki ga določeni deležniki
izražajo o zmožnostih posameznih deležnikov, da lahko vsebinsko
prispevajo k strateškim dokumentom.
S svojo raziskavo smo skušali prikazati, da je stopnja sprejemanja skupnih
smeri razvoja visoka, če so deležniki vključeni v vse faze oblikovanja
strateških dokumentov. Res da težko generaliziramo ugotovitve, ker
nimamo empiričnih dokazov, da ta stopnja nižja, če jih ne bi vključili. To
je glavna pomanjkljivost tega prispevka in izhodišče za nadaljnje
raziskave. Vsekakor imata avtorja obilo praktičnih izkušenj in lahko
zaključita, da tako visoke stopnje strinjanja za ukrepe še ni bilo. Prav tako
se še ni zgodilo, da bi parlament/mestni svet soglasno sprejel strateški
dokument, kot se je zgodilo v tem primeru. Vsekakor lahko sklenemo, da
je po naših izkušnjah deležniški pristop pri oblikovanju strategij izjemno
uspešen s stališča, da se oblikuje konsenzualni dokument o dolgoročnem
razvoju destinacije. Drži tudi dejstvo, da je to šele začetek, saj je glavni
izziv vsake strategije njena implementacija. A je ta začetek dober, saj ima
veliko podporo med deležniki.
LITERATURA
Burns, P. M. (2004). Tourism planning: a third way? Annals of Tourism Research,
31(1), 24-43.
Cooper, C., Fletcher, J., Fyall, A., Gilbert, D. in Wanhill, S. (2005). Tourism:
Principles and Practise. Velika Britanija: Pearson Education Limited.
68
učinkovitosti, Turizem Ljubljana imel primeren kader, bilo partnerstvo
javno-zasebno, prispevali tudi ne nastanitveni ponudniki, bili rezultati
vidni v treh letih, bili projektni ciljni z direktno merljivim učinkom ter v
primeru soodločanja pri projektih.
ZAKLJUČEK IN SKLEP
Waligo, Clarks in Hawkins (2015) pravijo, da je vključevanje deležnikov
v strateške procese čedalje bolj pomembno in priporočeno z akademske
strani kot tudi iz prakse. To izhaja tudi iz dejstva, da je destinacija dejansko
mreža neodvisnih deležnikov in vsak trajnostni razvoj temelji na
partnerskem sodelovanju. V svoji študiji govorijo tudi o temu, da obstajajo
poročila o neuspešnem vključevanju deležnikov, predvsem o
neučinkovitem vključevanju in o skepticizmu, ki ga določeni deležniki
izražajo o zmožnostih posameznih deležnikov, da lahko vsebinsko
prispevajo k strateškim dokumentom.
S svojo raziskavo smo skušali prikazati, da je stopnja sprejemanja skupnih
smeri razvoja visoka, če so deležniki vključeni v vse faze oblikovanja
strateških dokumentov. Res da težko generaliziramo ugotovitve, ker
nimamo empiričnih dokazov, da ta stopnja nižja, če jih ne bi vključili. To
je glavna pomanjkljivost tega prispevka in izhodišče za nadaljnje
raziskave. Vsekakor imata avtorja obilo praktičnih izkušenj in lahko
zaključita, da tako visoke stopnje strinjanja za ukrepe še ni bilo. Prav tako
se še ni zgodilo, da bi parlament/mestni svet soglasno sprejel strateški
dokument, kot se je zgodilo v tem primeru. Vsekakor lahko sklenemo, da
je po naših izkušnjah deležniški pristop pri oblikovanju strategij izjemno
uspešen s stališča, da se oblikuje konsenzualni dokument o dolgoročnem
razvoju destinacije. Drži tudi dejstvo, da je to šele začetek, saj je glavni
izziv vsake strategije njena implementacija. A je ta začetek dober, saj ima
veliko podporo med deležniki.
LITERATURA
Burns, P. M. (2004). Tourism planning: a third way? Annals of Tourism Research,
31(1), 24-43.
Cooper, C., Fletcher, J., Fyall, A., Gilbert, D. in Wanhill, S. (2005). Tourism:
Principles and Practise. Velika Britanija: Pearson Education Limited.
68