Page 192 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 12, zvezek 25 / Year 12, Issue 25, 2016
P. 192
SBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek

funkcijo samostojnega obveznega in enakovrednega splošnega predmeta pa izkazujeta s
posodobljenim uènim naèrtom za nauk o glasbi, uvedbo novega uènega naèrta za predmet
Solfeggio ter medpredmetno podporo individualnemu inštrumentalnemu pouku.

Funkcionalna glasbena pismenost pri skupinskem in individualnem
inštrumentalnem pouku v glasbeni šoli

Tako nekdanji kot sodobni glasbeno-izobra evalni sistemi so (bili) ciljno usmerjeni v
razvoj funkcionalne glasbene pismenosti kot temeljne glasbene kompetence, ki se ka e v
razumevanju in sposobnosti uporabe glasbenega zapisa kot temeljne vezi med glasbeno
ustvarjalnostjo in poustvarjalnostjo. Pretekli pedagoški koncepti so kompetenco
funkcionalne glasbene pismenosti prete no pripisovali razumevanju glasbenoteoretiènih
pojmov in zakonitosti v glasbenem zapisu, manjši dele pa je bil namenjen spretnosti
izvajanja po notnem zapisu na temelju predhodnega notranjega slišanja glasbenih vsebin.
Sodobni pedagoški koncepti, ki si še vedno zastavljajo vprašanja, kdo je glasbeno pismen
in kaj definira glasbeno pismenost, vidijo funkcionalno glasbeno pismenost kot
kompleksno sposobnost na eni strani, na drugi strani pa sledimo konceptu enovite
sposobnosti. Mills in McPherson (2006) zagovarjata uporabo mno inskega pojma
glasbene pismenosti. Pravita, da glasbena pismenost ni ozko povezana s sposobnostjo
dekodiranja glasbenega zapisa v notnem èrtovju in njegove precizne zvoène izvedbe,
pojmujeta jo kot skupek veè zmo nosti, in sicer: izvajanja glasbe, izvajanja glasbe po
notnem zapisu, izra anja pogledov in stališè glede izvajane, poslušane ali ustvarjene
glasbe, zapisovanja slišane glasbe v obliki notnega zapisa, razumevanja in interpretiranja
glasbenega zapisa. Green in Bray (1997 v Mills in McPherson, 2006) povezujeta pojem
glasbena pismenost s sposobnostjo igranja po posluhu, razvito sposobnostjo glasbenega
spomina, spontanostjo in sprošèenostjo ustvarjanja in izra anja glasbe, fiziènimi
spretnostmi igranja na razliène inštrumente, sposobnostjo prilagajanja razliènim zvoènim
barvam inštrumentov in z razvitim odnosom do skupinskega muziciranja. Koncept, ki
poudarja funkcionalno glasbeno pismenost kot enovito sposobnost, jo ozko povezuje s
pojmovanjem, da posameznik razume in zna uporabljati glasbeni zapis tako, da ga pevsko
ali inštrumentalno korektno ozvoèi, v konèni fazi pa estetsko oblikuje in do iveto
interpretira. Izhodišèa tega ozkega pojmovanja glasbene pismenosti izhajajo iz
zgodovinskih razvojnih stopenj glasbene notacije, ko se je iskal natanèen nedvoumen
zapis glasbenih vsebin in s tem mo nost avtentiène interpretacije glasbenega zapisa.

V sodobnem zahodnem sistemu glasbenega izobra evanja je simbolni glasbeni zapis
opora za razliène oblike glasbene komunikacije in podpora razvoju funkcionalne glasbene
pismenosti (Borota, Kovaèiè, 2015). Izhajajoè iz sodobnega didaktiènega koncepta
skupinskega pouka v slovenskem glasbenem šolstvu, predmetni podroèji Nauk o glasbi in
Solfeggio s svojo procesno-razvojno in ciljno-dejavnostno naravnanostjo ter
raznolikostjo spodbujata razvoj funkcionalne glasbene pismenosti kot kompleksne
glasbene kompetence. Na vsakem izmed podroèij zastavljata specifiène operativne cilje, s
katerimi spodbujata razvoj ritmiènega, melodiènega, harmonskega, oblikovnega in
glasbeno-estetskega posluha. Temeljno podroèje solfeggio poudarja in razvija
funkcionalno glasbeno pismenost z razvojem sposobnosti slušno-analitiènih zaznav,

192
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197