Page 257 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 257
Drama v izobraževanju kot celostni učni pristop

Preglednica 2 Metode in tehnike gledališke pedagogike

Metode gledališke pedagogike Tehnike gledališke pedagogike
(splošni načini dela v razredu) (konkretno zastavljene dejavnosti)

Igra vlog Vroči stol
Učitelj v vlogi Žive slike
Simulacija Počasni posnetek
Vizualizacija Zvočna sinhronizacija
Improvizacija O(b)ris osebe
Prezentacija Namišljeni prostor
Delo z besedilom Skupinska skica
Delo s slikovnim gradivom Manjkajoči del
Raba predmeta v dramskem kontekstu Usodno sporočilo

učitelj vse sodelujoče aktivno vključil v dramsko dogajanje, se poslužuje raz-
ličnih metod in tehnik gledališke pedagogike, katerih sosledje gradi strukturo
drame. Prevodi poimenovanj metod in tehnik, ki jih navajam v nadaljevanju,
so rezultat zasedanja že predhodno omenjene Delovne skupine za uskladi-
tev terminologije s področja gledališke pedagogike.

Metode gledališke pedagogike, v skladu z obstoječo didaktično termino-
logijo (Marentič Požarnik 2000; Blažič idr. 2003) opredeljene kot splošni načini
dela v razredu, so vsaj terminološko že uveljavljene v našem prostoru, saj so
v veliki meri identične metodam izkustvenega učenja, tako npr. metoda igre
vlog, simulacije, improvizacije itn. (Marentič Požarnik 2000; Blažič idr. 2003).
Pri tehnikah gledališke pedagogike, ki označujejo najkonkretneje zastavljene
dejavnosti (vaje, igre), je precej terminoloških nedoslednosti, kar pa je zaradi
mnogih sorodnih različic, ki so posledica spodbujanja ustvarjalnega prilaga-
janja pravil in navodil, tudi pričakovano. V preglednici 2 navajamo nekaj naj-
bolj uveljavljenih metod in tehnik gledališke pedagogike v svetu.

Nekaj zgoraj naštetih metod in tehnik gledališke pedagogike bo predsta-
vljenih ob praktičnih primerih v nadaljevanju prispevka, smiselno pa se je
pomuditi še ob razlagi, v čem se učni pristop drame v izobraževanju pravza-
prav razlikuje od tudi v našem prostoru dobro poznane metode igre vlog. V
okoljih, kjer se gledališče kot sredstvo za učenje šele uveljavlja, se namreč po-
gosto pojavlja napačno enačenje med hierarhično pa tudi ciljno različnima
metodo in pristopom (O’Toole 1992).

Metoda igre vlog je praviloma obvezni del katere koli različice drame v izo-
braževanju, saj je vloga eden od obveznih elementov dramske forme. Na-
ključni opazovalec, ki bi nekaj trenutkov spremljal učence pri igri vlog ali
učence v drami, morda ne bi opazil bistvenih razlik, a te vendarle obstajajo in
so ključnega pomena za izvedbo ter doseganje ciljev predvidenih dejavno-

255
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262