Page 272 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 272
ja Kožuh in Tomaž Grušovnik

Preglednica 2 Osnovna pravila, ki veljajo za voditelja in udeležence neosokratskega
dialoga, predstavljena v zborniku Enquiring Mind

Voditelj (učitelj) Udeleženci (učenci)

Skrbi za potek in spoštovanje pravil. Izhajati morajo iz izkušenj, ne iz govoric.
Ne prispeva k vsebini razprave in vsebinsko Svoje misli morajo izražati jasno in jedrnato.
ne posega v dialog (izjema je le metadialog). Pazljivo morajo spremljati prispevke drugih
Ne vodi razprave v določeno smer. in poskušati razumeti njihove misli.
Zagotavlja osredotočenost razprave. Po potrebi prosijo za pojasnitev misli drugih
Udeležence vodi k izhajanju iz izkustva. ali razjasnitev o trenutnem stanju diskusije.
Spodbuja vzajemno razumevanje. Spraševati morajo pošteno, njihov dvom
Spodbuja konsenz. mora biti pristen.

Opombe Povzeto po Saran in Neisser (2004).

acijo. Takrat se je najbolje zateči k običajnemu učnemu pogovoru, ki je lahko
izjemno učinkovit za spodbujanje različnih oblik mišljenja, če učitelj spoštuje
nekaj osnovnih pravil. Osnovna pravila sta že pred 40 leti v knjižici z naslo-
vom Kakršno vprašanje, takšen odgovor zapisali B. Marentič Požarnik in L. Plut.
Omenjeni avtorici v svojem novejšem delu (2009) povzemata značilnosti uč-
nega pogovora, v katerih prepoznamo tudi značilnosti neosokratskega dia-
loga:

– vsi udeleženci (učitelj in učenci) zastavljajo vprašanja, na katera je mo-
žnih več pravilnih odgovorov;

– učenci v odgovore vključujejo svoje izkušnje in predhodno zanje (uči-
telj skrbi, da vprašanja to omogočajo);

– meje sprejemljivih odgovorov so ohlapne, vse dokler so odgovori smi-
selni in ustrezno argumentirani;

– nova vprašanja in odgovori nastajajo na podlagi prejšnjih odgovorov.

Vloga učitelja je začeti pogovor, občasno povzemati odgovore, spodbujati
nove prispevke učencev in na splošno skrbeti za potek pogovora vključno z
zaključkom.

Da količina in predvsem kakovost razprave vodi do boljših učnih rezulta-
tov, je z obsežno raziskavo dokazal Applebee s sodelavci (2003). Pri tem se
je izkazalo, da ni toliko pomembna oblika diskusije, temveč stopnja aktivne
udeležbe učencev.

Vpliv zastavljanja vprašanj in odzivov na odgovore na spodbujanje
kritičnega mišljenja

Oblika vprašanj, ki jih učitelj zastavlja učencem, in njegov odziv na učenčeve
odgovore pomembno vpliva na spodbujanje kritičnega, ustvarjalnega, so-

270
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277