Page 297 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 297
Uporaba raziskovalnih škatel v naravi kot primer učinkovitega medpredmetnega povezovanja

Učenci so najprej prebrali pesem na delovni kartici in nato v skupinah po-
novili pravila obnašanja v naravi. Sledila je dejavnost, v okviru katere so mo-
rali zaznavati okolico z vsemi čutili. Pri tem so se pojavile manjše težave, saj so
v času izvedbe v bližini potoka potekala vzdrževalna dela in je bilo zaradi tega
nekoliko oteženo veččutno zaznavanje okolice (hrup, neprijetne vonjave . . .).
Kot poudarja C. A. Royce (2015), je pomembno, da učenci dobro poznajo la-
stnosti vode in njen pomen, saj bodo le tako postali osveščeni uporabniki
tega dragocenega vira.

V ta namen smo načrtovali in izvedli dejavnosti za spoznavanje in razisko-
vanje fizikalno-kemijskih parametrov vode. Učenci so pri tej dejavnosti nale-
teli na nekaj težav, in sicer pri določanju barve vode v potoku, saj so jo vzorčili
po močnem deževju. Bili so presenečeni, da voda ni brezbarvna in prozorna
ter da vsebuje različne delce, ki so jih opazili tudi na filtrirnem papirju po fil-
traciji. Na podlagi tega so predvidevali, da je voda zelo onesnažena, vendar
smo jim pojasnili, da k temu pomembno prispevajo dežne padavine in posle-
dično vnos delcev s kopnega (spiranje prsti). Pričakovali smo, da bodo imeli
učenci težave pri ocenjevanju in merjenju temperature vode, vendar so bili
pri tem zelo spretni in samostojni. Pri tem jim je bila v veliko pomoč delovna
kartica z natančnimi navodili za oceno in merjenje temperature. Pri filtrira-
nju vode so potrebovali malce več pomoči in dodatnih pojasnil za izvedbo
filtracije, saj so se prvič srečali s tem postopkom. Za konec smo za spodbuja-
nje ustvarjalnosti načrtovali igro Fotograf, pri kateri so morali učenci izbrani
objekt iz okolice »poslikati z očmi« ter ga z ogljem narisati v delovni zvezek.
Večina je izbrala cvetlice, kar nas ne preseneča, saj je na tistem območju cve-
telo veliko različnih vrst rastlin.

2. raziskovalna škatla: Onesnaževanje vode
Okoljsko vzgojo pogosto uresničujemo medpredmetno, saj jo učitelji vklju-
čujejo v različne predmete, v dneve dejavnosti kot tudi v obšolske dejavnosti.
Pri tem učenci razvijejo danes vse bolj poudarjeno kompetenco, tj. sposob-
nost odgovornega in spoštljivega odnosa do okolja in soljudi v vsakdanjem
življenju. S pomočjo nalog iz raziskovalne škatle smo želeli, da učenci spo-
znajo, da človek s svojimi dejavnostmi vpliva na okolje ter z vnesenimi snovmi
okolje pogosto tudi onesnažuje. Pri tem smo izpostavili problematiko one-
snaževanja in pomanjkanja vode, saj to predstavlja ključni izziv v današnjem
svetu, ozaveščanje ljudi o pomembnosti vode in vodnih virov pa je glavna
prioriteta trajnostnega razvoja (Coban idr. 2011; Ezbakhe 2018; Boretti in Rosa
2019). Z dejavnostmi smo okrepili ozaveščenost učencev o pomenu varova-
nja okolja in pravilnem obnašanju v naravi. Dejavnosti smo medpredmetno

295
   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302