Page 298 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 298
aša Dolenc Orbanić, Špela Kvas in Nives Kovač
Preglednica 2 Učni cilji za raziskovalno škatlo Onesnaževanje vode
Predmet Učni cilji
SPO – Znajo utemeljiti, kako ljudje vplivajo na naravo,
– vedo, da ob proizvodnji in v vsakdanjem življenju nastajajo odpadki, za katere
je treba poskrbeti, in da lahko nekatere odpadke ponovno uporabimo,
– znajo pojasniti, kako sami dejavno prispevajo k varovanju in ohranjanju
naravnega okolja ter k urejanju okolja, v katerem živijo,
– poznajo glavna onesnaževala in posledice onesnaževanja vode.
SLO – Tvorijo enokitične pesmi,
– tvorijo rimane verze.
LUM – Rišejo oblike po opazovanju, spominu in domišljiji,
– izdelajo različne izdelke s področja grafičnega oblikovanja (plakat).
povezali s slovenščino in z likovno umetnostjo (preglednica 2), saj likovne
ponazoritve usmerjajo pozornost v naravo in spodbujajo ustvarjalnost in kri-
tično razmišljanje. Spodbujanje okoljske vzgoje preko umetnostnega izraža-
nja potrjujejo tudi mnoge raziskave (Mantere 1998; 2004; Bynoe 2019; Schnel-
ler idr. 2019).
Pri izvedbi dejavnosti je učence vodilo pet delovnih kartic z naslednjimi
nalogami:
– na osnovi prebrane zgodbe »Lusk in potok« razmislijo in se pogovorijo
o vzrokih, posledicah in možnih rešitvah onesnaženega potoka,
– opazujejo in opišejo okolico potoka Bistrica,
– s pomočjo zgledov izdelajo opozorilne table, ki bi ljudi ob potoku opo-
zarjale na varovanje okolja,
– pravilno razvrstijo sličice odpadkov v ustrezne škatlice, ki predstavljajo
zabojnike za različne odpadke,
– napišejo nadaljevanje zgodbe o Lusku v obliki pesmi.
Manjše težave smo zasledili pri branju zgodbe, saj so bili učenci neenako-
vredni bralci. V navodilih nismo dovolj jasno zapisali, da lahko eden izmed
učencev prebere zgodbo na glas za vse sodelujoče v skupini, zato so učenci
za prebiranje potrebovali veliko več časa od načrtovanega. Prav tako me-
nimo, da smo izbrali predolgo zgodbo. Na osnovi zaznavanja in raziskovanja
okolice potoka so učenci to okolje opisali kot neonesnaženo. Kljub temu so si
bili enotni, da tudi v tem primeru ne bi bile odveč opozorilne table, saj jih tu
niso našli. Izdelali so zanimive in raznolike table, ki bi obiskovalce opozarjale
na varovanje okolja.
Pri razvrščanju sličic odpadkov v različne zabojnike niso imeli težav, kar
296
Preglednica 2 Učni cilji za raziskovalno škatlo Onesnaževanje vode
Predmet Učni cilji
SPO – Znajo utemeljiti, kako ljudje vplivajo na naravo,
– vedo, da ob proizvodnji in v vsakdanjem življenju nastajajo odpadki, za katere
je treba poskrbeti, in da lahko nekatere odpadke ponovno uporabimo,
– znajo pojasniti, kako sami dejavno prispevajo k varovanju in ohranjanju
naravnega okolja ter k urejanju okolja, v katerem živijo,
– poznajo glavna onesnaževala in posledice onesnaževanja vode.
SLO – Tvorijo enokitične pesmi,
– tvorijo rimane verze.
LUM – Rišejo oblike po opazovanju, spominu in domišljiji,
– izdelajo različne izdelke s področja grafičnega oblikovanja (plakat).
povezali s slovenščino in z likovno umetnostjo (preglednica 2), saj likovne
ponazoritve usmerjajo pozornost v naravo in spodbujajo ustvarjalnost in kri-
tično razmišljanje. Spodbujanje okoljske vzgoje preko umetnostnega izraža-
nja potrjujejo tudi mnoge raziskave (Mantere 1998; 2004; Bynoe 2019; Schnel-
ler idr. 2019).
Pri izvedbi dejavnosti je učence vodilo pet delovnih kartic z naslednjimi
nalogami:
– na osnovi prebrane zgodbe »Lusk in potok« razmislijo in se pogovorijo
o vzrokih, posledicah in možnih rešitvah onesnaženega potoka,
– opazujejo in opišejo okolico potoka Bistrica,
– s pomočjo zgledov izdelajo opozorilne table, ki bi ljudi ob potoku opo-
zarjale na varovanje okolja,
– pravilno razvrstijo sličice odpadkov v ustrezne škatlice, ki predstavljajo
zabojnike za različne odpadke,
– napišejo nadaljevanje zgodbe o Lusku v obliki pesmi.
Manjše težave smo zasledili pri branju zgodbe, saj so bili učenci neenako-
vredni bralci. V navodilih nismo dovolj jasno zapisali, da lahko eden izmed
učencev prebere zgodbo na glas za vse sodelujoče v skupini, zato so učenci
za prebiranje potrebovali veliko več časa od načrtovanega. Prav tako me-
nimo, da smo izbrali predolgo zgodbo. Na osnovi zaznavanja in raziskovanja
okolice potoka so učenci to okolje opisali kot neonesnaženo. Kljub temu so si
bili enotni, da tudi v tem primeru ne bi bile odveč opozorilne table, saj jih tu
niso našli. Izdelali so zanimive in raznolike table, ki bi obiskovalce opozarjale
na varovanje okolja.
Pri razvrščanju sličic odpadkov v različne zabojnike niso imeli težav, kar
296