Page 93 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 93
Transdisciplinarne teme namesto predmetov

med učenjem, in ključni koncepti,⁷ ki jih otroci usvajajo s poizvedovalnim
učenjem (International Baccalaureate Organisation 2017).

Učenčev profil, PYP-odnosi, transdisciplinarne veščine in ključni koncepti
predstavljajo torej ogrodje programa IB PYP, ki narekuje, kako naj učitelj uči
(International Baccalaureate Organisation 2009).

Kaj naj učitelj uči, je odvisno od implementacije IB-programa in potreb
šole, ki ga implementira (International Baccalaureate Organisation 2010). Ne-
katere šole sledijo vsebini (kurikulu), ki jo je pripravil IBO za posamezna pred-
metna področja in nosi naslov Scope and Sequence,⁸ druge vsebino prilago-
dijo nacionalnim ali lokalnim zahtevam kurikula, spet tretje lahko razvijejo
svoj kurikul (učiteljica 5).

Transdisciplinarne teme
IB PYP opredeljuje šest predmetnih področij: 1. jezik(-a/-i), 2. družbene vede,
3. matematika, 4. umetnost, 5. znanost (naravoslovje) ter 6. osebna, družbena
in telesna vzgoja (The Primary Years Programme 2014). Vendar učenje v PYP ni
organizirano po teh predmetnih področjih, temveč poteka skozi šest trans-
disciplinarnih tem globalnega pomena, ki se obravnavajo zaporedoma (In-
ternational Baccalaureate Organisation 2009). Zato imajo tudi urniki v šolah
z IB PYP praviloma zelo malo predmetov (npr. matematika, tuji jezik, telesna
vzgoja, ponekod učni jezik), večji del urnika zajemajo preprosto »enote po-
izvedovanja« (angl. units of enquiry), ki so namenjene obravnavi transdisci-
plinarnih tem. Tem je tedensko lahko namenjenih tudi deset ali več šolskih
ur,⁹ ostali predmeti pa se morajo vsebinsko v največji možni meri povezovati
s transdisciplinarnimi temami (učiteljica 1).

Kaj je bistvo transdisciplinarnih tem, je učiteljica 5 pojasnila takole:

Pri učnem pristopu, ki temelji na predmetnih področjih, poučuješ vsak
predmet posebej. Pri interdisciplinarnem učenju poučuješ dva pred-
meta hkrati. Pri transdisciplinarnem učenju vsebine ne moreš razdeliti

na: sprejemanje odgovornosti, spoštovanje drugih, sodelovanje, reševanje konfliktov, skupin-
sko odločanje, igranje vlog v skupini (International Baccalaureate Organisation 2009).
⁷ Ključni koncepti so: funkcija (angl. function), povezanost (angl. connection), refleksija (angl. re-
flection), spremembe (angl. change), vzročnost (angl. causation), perspektive (angl. perspective),
oblika (angl. form), odgovornost (angl. responsibility) (International Baccalaureate Organisation
2009).
⁸ Glej kot primer Language Scope and Sequence, dostopno na: https://www.ic.edu.lb/uploaded/
programs/IB_PYP_Program/PYP_language_scope_and_sequence.pdf.
⁹ Glej na primer predmetnik na mednarodnem oddelku Osnovne šole Danile Kumar (http://en
.os-danilekumar.si/school-timetable/).

91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98