Page 95 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 95
Transdisciplinarne teme namesto predmetov

– Delimo si planet! To je tema, ki raziskuje pravice in dolžnosti v boju za
delitev omejenih virov z drugimi ljudmi in drugimi živimi bitji, skupno-
sti in odnose v njih in med njimi, dostop do enakih možnosti, vprašanja
miru in razreševanja konfliktov.

Vsako leto se učenci ukvarjajo z vsako izmed navedenih šestih tem (Inter-
national Baccalaureate Organisation 2011).¹⁰ Ravnateljica transdisciplinarne
teme pojasnjuje tako:

Opredelili so šest področij – tem, za katere so menili, da bodo otrokom
pomagale raziskati svet, in okoli katerih je zgrajen učni program. Otroci
raziskujejo ta področja znova in znova. Gre za spiralni kurikul, kjer se
otroci vedno znova vračajo na določeno temo, vsakič razumevanje še
bolj poglobijo.

Šest transdisciplinarnih tem za učitelje in šole predstavlja okvir, v katerem
razvijajo program poizvedovanja – torej splošne in široke teme operaciona-
lizirajo v pomembne ideje, ki jih šole same identificirajo in ki zahtevajo visok
nivo sodelovanja s strani učencev (International Baccalaureate Organisation
2009). Tem idejam pravijo centralne ideje in označujejo specifično vsebino,
ki se ji bodo v tistem dotičnem letu posvetili v okviru neke transdisciplinarne
teme (učiteljica 3). Kako se to izvaja, je ravnateljica pojasnila na primeru tran-
sdisciplinarne teme Kje smo v času in prostoru?

[. . .], ki dobro povezuje zgodovino in geografijo. Vsako leto se bodo
vrnili na to temo in vsako leto bo centralna ideja drugačna in jim bo
omogočila, da bodo to temo spoznali še bolj v globino. Naši pet- in
šestletniki so na primer letos spoznavali, kako so bile stvari drugačne
za njihove stare starše. Govorili so z njimi, ogledali so si igrače, knjige
in igre, ki so jih imeli takrat, stare fotografije, naredili so intervjuje s sta-
rimi starši, in to je bilo njihovo raziskovanje. Naslednje leto se bodo k tej
temi vrnili z drugačno centralno idejo. Starejši otroci so za isto transdi-
sciplinarno temo imeli drugo centralno idejo in so na primer raziskovali
medkulturne podobnosti in razlike, spoznavali so različne države in pri-
dobili izkušnje, kako delujejo šole v Sloveniji in na Filipinih.

V istem šolskem letu so imeli tako tri- in štiriletniki v transdisciplinarni temi

¹⁰ Le najmlajši, vrtčevski, otroci, ki so stari 3–5 let, v vsakem šolskem letu obravnavajo zgolj štiri
teme od šestih.

93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100