Page 77 - Zabukovec Baruca, Petra. 2020. Z odgovornostjo do družbenih spremembv smeri trajnostno odgovornega razvoja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 77
Suverenost pri izbiri in odzivu na turisticˇno izkušnjo 77

tem se odraža racionalizacija tako procesa kot potrošnje v turizmu,
kjer ponudniki, kot so organizatorji potovanj, turisticˇne agencije, ho-
telirji in drugi, izkoristijo optimizacijo prostora in cˇasa v skladu z
ekonomsko logiko, medtem ko potrošniki v zameno povecˇujejo svoj
prosti cˇas z nakupom znanja organizatorjev, ki oblikujejo sprejemlji-
vo ponudbo.

Ne glede na raznovrstnost ponudbe turizma je še vedno v vzponu
družinski turizem, pri katerem dinamika odlocˇanja temelji primar-
no na prostoru in kraju ter predvsem na otrocih, zato je izbira dolo-
cˇena z nadzorom, s predvidljivostjo in z varnostjo. Drugi vidik nad-
zora v na videz široki izbiri ponudbe je povezan s standardizacijo, ki
se je zacˇela globalno izpostavljati pod izrazom »McDonaldizacija«8
in se povezuje z globalnim razrašcˇanjem modernosti ter masovne
produkcije (Ritzer in Liska 1997), kar se lahko aplicira tudi na turi-
zem. Standardizacija je tipicˇna v kategorizaciji gostinskih in hotel-
skih obratov, s katero ponudnik optimizira ekonomsko ucˇinkovitost
in zagotavlja pricˇakovan nivo kakovosti na strani potrošnika, s cˇimer
pri izbiri ohranja nadzor nad nepredvidenim tveganjem.

Zaznavanje tveganja v eni ali drugi predstavljeni obliki turisticˇ-
ne ponudbe in z njo povezane izbire jasno izpostavlja dejavnike, ki
dolocˇajo vzorce potrošnje v turizmu. Odpravljanje ali zmanjševanje
tveganj, povezanih z varnostjo in zanesljivostjo, je primarni dejavnik
pri izmeri destinacije. Pri nakupni izbiri »nadzorovanih« pocˇitnic je
prednost v zagotovljeni predvidljivi izkušnji, ki ustvarja obcˇutek var-
nosti in gotovosti (Giddens 1991). Gre za odgovornost, ki jo na eni
strani zasleduje ponudnik, na drugi strani potrošnik, pri cˇemer od-
govornost ni omejena zgolj na oblike turizma, ki zagotavljajo zane-
sljivost in varnost, temvecˇ je vpeta tudi v druge alternativne oblike
turizma, ki so nestandardizirane, nepredvidljive, neorganizirane in
zasledujejo avtenticˇne ter avanturisticˇne izkušnje in vsebujejo viso-
ko tvegane aktivnosti pri preživljanju prostega cˇasa. V teh oblikah
turizma je v ospredju odgovornost, ki se odraža kot posrednik v zave-
danju posameznika o lastni osebni odgovornosti v naravnem, druž-
benem in ekonomskem okolju, v skladu s cˇimer posameznik deluje
na nacˇin, ki prispeva k razvoju pravicˇnega in trajnega turizma na viš-
ji ter kakovostnejši ravni.

8. Izraz »McDonalizacija« je uvedel Ritzer (1993). Trdil je, da postaja družba kljub
navidezni izbiri, ki jo nudi potrošništvo, cˇedalje bolj globalizirana in standardizirana.
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82