Page 142 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 142
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

z dolgim zapestjem in s stabilnim petim prstom, ki skupaj s podlaktnico
predstavlja os rotacije. Če bi os predstavljal palec s koželjnico, bi lahko priš-
lo do obračanja dlani proti mezincu, kar ustvarja nepotrebne napetosti.

Sunek je gib navzdol in naprej proti pokrovu klavirja, spremlja ga ra-
hel dvig zapestja. Omogoča nadzor in moč, zato je uporaben za igranje soz-
vočnih akordov in po mnenju Changa (2009) daje boljši rezultat kot le pa-
dec s težo. Poteg je podoben gib, le da poteka stran od pokrova. Uporablja
se za igranje legato, mehkejših, tišjih pasaž.

Razen premikanja konic prstov navzgor in navzdol je možno tudi nji-
hovo pritegovanje proti dlani in odpiranje proti iztegnjenemu položaju. Ti
gibi omogočajo večji nadzor zlasti za igranje legato in tišjih pasaž pa tudi
za igranje staccato.

Zasuk je eden izmed najuporabnejših gibov. Gre za hitro kombinaci-
jo pronacije in supinacije ter obratno. Izvesti ga je mogoče zelo hitro in
brez napora, kar je pomembno za hitro izvajanje, potrebuje pa čas, da se
ponovno vzpostavi. Tako je kontinuirano izvajanje enega za drugim težje.
Uporabljamo ga pri igranju hitrih prehodov – predvsem pri menjavi pozi-
cij, kjer sodeluje palec, kot so lestvice, razloženi akordi, menjava petprstnih
pozicij.

Gibi zapestja so še posebej uporabni, kadar gre za igranje s palcem
ali z mezincem. Splošno pravilo, sicer z mnogimi izjemami, je, da se zape-
stje rahlo dvigne za igranje z mezincem in rahlo spusti za igranje s palcem.
Pomembno je tudi gibanje zapestja levo in desno, pri čemer si je treba pri-
zadevati, da je prst, ki igra, čim vzporedneje s podlaktjo oziroma je kita, ki
ga povezuje z mišico podlakti, čim ravnejša. Tako se prepreči prekomerna
obremenitev kit, ki premikajo prste. Roskellova (2020) omenja ključno vlo-
go zapestja pri raznovrstni pianistični tehniki:

– Gib zapestja navzdol za bogastvo zvoka, poudarjanje in zdravo
igranje akordov.

– Gib zapestja navzgor za lahkotnost zvoka, oblikovanje zaključkov
in občutek dihanja med frazami.

– Stranski gibi zapestja za obdržanje posameznega prsta v liniji s
podlaktjo. Zapestje vodi prste na način, da se izogne pretiranemu
raztezanju med njimi.

– Krožni gibi zapestja ekspresivno oblikujejo melodije in spremlja-
ve. Uporabimo jih tudi pri prehodih iz enega akorda v drugega in
pri krajših lokih.

140
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147