Page 143 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 143
koncepti in veščine učenja klavirja

– Valujoči gibi zapestja sodelujejo pri prenosu pozicij roke v lestvi-
cah in razložitvah akordov, ustvarjajo ritmično živost, oblikujejo
melodije.

5.4.2 Vzroki napetosti telesa
Pogosti vzroki za prekomerno mišično napetost in posledično utrujenost,
napetost ali bolečine so pomanjkanje kisika, slaba drža in stres.

Pomanjkanje kisika – zaradi slabih dihalnih navad. Nekateri učenci
prenehajo dihati pri igranju zahtevnih pasaž in ko nastopajo. Zadrževanje
diha zadržuje in omejuje oskrbo krvi, kisika in energije v telesu, kar povzro-
ča napetost telesa. To seveda vpliva na sposobnost igranja in kvaliteto tona.
Chang (2009) pa omeni tudi pomen požiranja. Če imamo suho grlo po in-
tenzivnem vadenju, smo nehali požirati. Vse to so znaki stresa. Vaditi je
treba sposobnost izvajanja vseh normalnih telesnih funkcij in biti hkrati
osredotočen na igranje.

Vaje:

– Pred vadenjem in v vmesnih pavzah nekajkrat globoko, prepon-
sko vdihnemo in izdihnemo. To je priporočljivo tudi pred začet-
kom nastopa, kjer je lahko izdih čim daljši – za umirjenje in osre-
dotočenje. Ena od možnosti: ob vdihu v sebi štejemo do dve in ob
izdihu do štiri. Nekajkrat ponovimo.

– Težke pasaže vadimo z globokim vdihom, preden jih zaigramo, in
nato počasen izdih skozi trajanje posamezne pasaže.

– Med igranjem mirno opazujemo dihanje. To prestavi pozornost z
zunanjih dražljajev ali morebitnega strahu na mirno opazovanje.

– Globoko dihamo tudi ob napetosti ali morebitni tesnobi. Ob iz-
dihu dih usmerimo k napetim mišicam in jih sprostimo ter
»zmehčamo«.

– Izvajamo vaje dihanja.

Vaja: V udobnem ležečem ali sedečem položaju v mirnem in tihem
prostoru vdihnemo, medtem ko počasi štejemo do dve in izdihne-
mo, medtem ko štejemo do štiri. Ob izdihu si zamislimo telo, kako
se spušča, »potaplja« v podlago. Lahko vizualiziramo vdih spro-
stitve in izdih spuščanja napetosti, stresa.

141
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148