Page 145 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 145
koncepti in veščine učenja klavirja

Vidni znaki napetosti: Sedenje izven linije centra klaviature, sede-
nje predaleč ali preblizu klaviature, previsoko ali prenizko, napeta usta ali
obrazne mišice, dvigovanje stopal od tal, dvigovanje ramen, igranje s ko-
molci preveč navzven od telesa, igranje z zapestji previsoko ali prenizko,
igranje s preveč zaokroženimi in napetimi prsti, zadrževanje dlani v odprti
poziciji namesto v naravni, rahlo pokrčeni poziciji, zategovanje roke, ki ne
igra, pri vadenju z vsako roko posebej, igranje zgolj z gibi prstov brez pod-
pore roke, igranje z dvignjenimi ali s pokrčenimi prsti, ko le-ti ne igrajo,
igranje s celotno zunanjo površino palca ali mezinca, igranje s preveč izteg-
njenimi prsti, iztegovanje proti črnim tipkam brez podpore rok (učenci naj
od samega začetka igrajo skladbe po posluhu ali enostavne vaje in skladbe,
ki jih transponirajo tudi v tonalitete s črnimi tipkami; ob tem spodbujamo
igranje po belih tipkah blizu črnih tipk in gibanje rok horizontalno, nap-
rej in na strani za prstom, ki igra), zapestje izven naravne linije z roko (to je
včasih neizogibno, a naj se vrne v ravno linijo, takoj ko je možno).

Slušni znaki napetosti: Grob ali oster ton, tanek ali šibek ton, tonska
neizenačenost, ritmična neizenačenost, »nečisti« toni (zaigrani vmes med
dvema tipkama), toni, ki ne zazvenijo, »težki« toni (kot da je nekaj zelo tež-
ko, naporno). Raziskovanje in diagnosticiranje vzroka težave lahko poma-
ga odstraniti napetost. Če učenec ne zmore slušno identificirati napetosti,
lahko učitelj demonstrira napet in želeni ton ter vpraša, kaj zveni bolje.
Nato predlaga rešitev za želeni ton.

Včasih napetosti ni možno opaziti ne vidno ne slušno. Potrebna je ko-
munikacija o morebitni napetosti, ki se lahko čuti kot napetost v dlaneh ali
prstih, palčnih mišicah, bolečini na zunanji strani zapestja, napetosti mišic
podlakti ali nadlakti, ramen, vratu ali trebuha, občutku bolečine ob priti-
sku na katero od mišic, hitri utrujenosti ... Učenci včasih napetosti ne čuti-
jo, ker so je vajeni in se jim zdi naravna.

V primeru, da pride do napetosti, utrujenosti ali bolečin v mišicah, je
potrebno nevromišično reprogramiranje, ki pomaga vzpostaviti ponovno
ravnovesje. Le-to je v primeru zgodnje zaznave lahko kratkotrajno, lahko
pa traja tudi do enega leta in več, zajema pa tri bistvene korake:
– Upočasnitev za zaznavo napetih mišic.
– Prevzemanje zavestne kontrole.
– Učenje učinkovite uporabe svobodnega gibanja – optimalno ske-

letno ravnovesje in uporaba ravno pravih mišic, ravno dovolj in
ravno pravi čas. K temu lahko vodijo tudi počasi in s pozornostjo

143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150