Page 221 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 221
koncepti in veščine učenja klavirja

Za spremljave so primerne najrazličnejše kadence; zelo lepe impro-
vizacije se razvijejo ob spremljavi kadence iz Kanona v D-duru Johanna
Pachelbela.

Primer 85: Učiteljeva spremljava za učenčevo improvizacijo
v petprstni poziciji v D-duru

? #D#. 44R. ˙˙˙˙ ˙˙˙ ˙˙˙˙ ˙˙˙ ˙˙˙˙ ˙˙˙ 1˙˙˙˙. ˙˙ ™™ ü 2˙˙˙˙. ˙˙ www
˙ ˙ ˙ ˙ † ˙ w
L. R.

Ob uvajanju molove tonalitete igrajo petprstne improvizacije v različ-
nih molih.

Primer 86: Učiteljeva spremljava za učenčevo improvizacijo
v petprstni poziciji v c-molu

œœ œ X-KRAT ZADNJIČ
œnœbœnœ
? D. 42R. œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ nœ œ ™™ ü œ œ œ œ œ œ nœ œ n˙˙˙˙
Jœ ™ † œ œ œ ˙
bbb œ œ
œ
L. R.

3

Spremljave se igrajo na mnogo različnih načinov: v različnih tempih, z
različno dinamiko, artikulacijo idr. Prilagoditi se je treba učencu in trenu-
tnemu vzdušju na učni uri. Spremljave v molu razširijo možnosti ustvarja-
nja različnih razpoloženj. Nekateri učenci bolje razvijejo svoje improvizaci-
je ob glasnejši, zvočno polnejši spremljavi, medtem ko se drugi opogumijo
ob mirnejši, zvočno in harmonsko skromnejši spremljavi z dolgimi notni-
mi vrednostmi. Spremljave je treba transponirati, da lahko učenci improvi-
zirajo v vseh petprstnih pozicijah, ki jih obravnavajo na učnih urah.

Improvizacija v lestvici, ki se jo učenec uči, krepi in utrjuje njegov sluš-
ni, vizualni in taktilni občutek ter s tem večje obvladovanje te lestvice. Zato
je dobro, če improvizira v vseh lestvicah, tako durovih kot molovih, in kas-
neje tudi v modusih: jonskem, dorskem, frigijskem, lidijskem, miksolidij-
skem. Če je prve improvizacije igral samo z desno ali samo z levo roko,
lahko postopoma vključimo tudi preprosto navodilo: vprašanje igra leva
roka, odgovor pa desna. Včasih sami želijo igrati z obema rokama hkrati ali
predlagajo svoje izvirne ideje.

Ob lestvicah pa se učenci srečujejo tudi s teoretičnim poznavanjem to-
nalnih funkcij in kadenc. Ob spremljavi lahko igrajo najprej samo petprstne
pozicije na glavnih stopnjah.

219
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226